Lentokone sää

Millainen sää sulkee lentokentän?

Kuinka rajusti pitää esimerkiksi tuulla, jotta lentoasema suljetaan?

maanantai 19. joulukuuta 2016

Päätös lentoliikenteen pysäyttämisestä voidaan tehdä säätilanteessa, jossa lentämiseen liittyy turvallisuusriskejä.

Koska nousu ja lasku ovat joka tapauksessa lennon vaarallisimpia vaiheita, lentokentällä ja siihen kuuluvassa ilmatilassa täytyy pystyä liikkumaan aina riittävän turvallisesti.

Tuulesta voi olla lentäessä etua

Lentoasemia suljetaan väliaikaisesti monenlaisissa säästä johtuvissa ongelmatilanteissa.

Esimerkiksi lunta voi tulla niin paljon lyhyessä ajassa, että kiitoteitä ei kyetä pitämään auki. Muita yleisiä syitä ovat tiheä sumu ja jäätävä sade.

>>Tapa odotteluaikaa matkalla, saat kaksi Tieteen Kuvalehteä hintaan 7,90 €

Sen sijaan tuulen takia lentoliikenne joudutaan pysäyttämään kokonaan melko harvoin.

Ukonilma on uhka

Ongelmallisimpia ovat rajuilmat ja yllättävät mikropurkaukset, joilla tarkoitetaan pienialaisia syöksyvirtauksia.

Niiden taustalla on joko kuuro tai ukkospilvestä maahan suuntautuva voimakas kylmä laskuvirtaus, joka leviää maanpinnalla vaarallisen kovana tuulena.

Ukkospuuskissa onkin kysymys juuri tästä maata pitkin eri suuntiin tuhoisalla voimalla leviävästä kylmästä ilmasta.

Syöksyvirtaus heikentää lentoturvallisuutta siksi, että tuulen nopeus voi olla niin laskevassa kuin leviävässäkin ilmavirrassa selvästi yli 50 m/s.

Ukkospuuskassa piilee vaara

Mikropurkaus ilmenee voimakkaana tuulena yleensä ukkosen yhteydessä.

Laskeva ja leviävä ilmavirta vaikeuttaa lentämistä.

|

1) Laskussa kone tulee alueelle, jossa ukkostaa.

2) Kohoava ilmamassa pyrkii nostamaan konetta. Lentäjä pitää suunnan laskevana.

3) Laskeva ilmamassa painaa konetta. Kone tulee nopeasti alemmaksi.

4) Äkillinen myötätuuli vähentää siipien kantavuutta. Kone putoaa.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: