Miksi lentokoneessa on pienet ikkunat?

Ikkunat ovat lentokoneen heikko kohta. Ne ovat ohuemmat ja ne on tehty herkemmin särkyvästä materiaalista kuin muu seinä. Siksi ne eivät voi olla kovin isot. Lentokoneen ikkunoiden pieni koko ja soikea tai pyöreä muoto eivät ole syntyneet sattumalta. 1950-luvulla yhdelle ensimmäisistä matkustuskäyttöön valmistetuista suihkukonemalleista sattui useita onnettomuuksia. Niiden syyksi osoittautuivat halkeamat, jotka alkoivat nelikulmaisten ikkunoiden kulmista. Turvallisuuden parantamiseksi ikkunoiden muotoa muutettiin ja kiinnitettiin enemmän huomiota myös muiden rakenteiden turvallisuuteen.

tiistai 1. syyskuuta 2009

Ikkunat ovat lentokoneen heikko kohta. Ne ovat ohuemmat ja ne on tehty herkemmin särkyvästä materiaalista kuin muu seinä. Siksi ne eivät voi olla kovin isot. Lentokoneen ikkunoiden pieni koko ja soikea tai pyöreä muoto eivät ole syntyneet sattumalta. 1950-luvulla yhdelle ensimmäisistä matkustuskäyttöön valmistetuista suihkukonemalleista sattui useita onnettomuuksia. Niiden syyksi osoittautuivat halkeamat, jotka alkoivat nelikulmaisten ikkunoiden kulmista. Turvallisuuden parantamiseksi ikkunoiden muotoa muutettiin ja kiinnitettiin enemmän huomiota myös muiden rakenteiden turvallisuuteen. Nykyisin käyttöön tulevissa konemalleissa, kuten Boeingin Dreamlinerissa, ikkunat voivat olla aiempaa suuremmat ja kulmikkaammat siksi, että koneiden runko on valmistettu alumiinia kestävämmästä hiilikuidusta.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: