© GETTY IMAGES

Miksi GPS puuttuu mustasta laatikosta?

Vuonna 2014 Malaysia Airlinesin lento 370 hävisi jäljettömiin. Eikö isoissa matkustajakoneissa ole GPS-lähetintä?

tiistai 28. marraskuuta 2017 teksti Toimitus

Malaysia Airlinesin lennon 370 tutkinta lopetettiin tammikuussa 2017. Koneen oletetaan syöksyneen maaliskuussa 2014 Intian valtamereen. 

Etsinnöissä keskityttiin mustaksi laatikoksi kutsutun oranssin lennonrekisteröintilaitteiston löytämiseen, sillä sen vedessä aktivoituva paikannusjärjestelmä lähettää sekunnin välein äänimerkin. 

Vedessä toimivan paikanninlaitteen paristot tyhjenevät noin kuukaudessa. 

Sen signaali on ultraäänipulssi, joka voidaan havaita useiden kilometrien syvyydestä. 

Pitempiä radioaaltoja hyödyntäviä järjestelmiä, kuten GPS:ää, ei sen sijaan kannata käyttää, koska radioaallot vaimenevat nopeasti merivedessä. 

Airbus-yhtiö kehittää uudenlaista kelluvaa mustaa laatikkoa, joka irtoaa itsestään koneesta. Sen ei ole tarkoitus korvata lentoarvotallenninta ja ohjaamon ääninauhuria, vaan se täydentää niitä. 

Tavoitteena on varustaa lentokoneet kaksoisjärjestelmällä, joka auttaa paitsi etsinnässä myös onnettomuustutkinnassa.

Kiinnostaako tekniikka, lue lisää Tieteen Kuvalehdestä.

Uusi musta laatikko kelluu

Vuodesta 2019 alkaen Airbusin koneet varustetaan irrotettavalla rekisteröintilaitteella, joka ei uppoa.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: