MH370 graphic

Neljä teoriaa MH370:n mystisestä katoamisesta

Malesialaisen lentoyhtiön Boeing 777 -lentokone hävisi jäljettömiin 8. maaliskuuta 2014. Lennon MH370:n kohtalosta on esitetty neljä pääteoriaa. Äänestä mielestäsi todennäköisintä.

keskiviikko 11. helmikuuta 2015 teksti Malene Breusch Hansen

1. teoria: Itsemurha

Yksi teoria koneen kohtalosta on se, että kapteeni ohjasi koneen tahallaan mereen. Teoria on todennäköinen, koska viestien tulo loppui pian koneen nousun jälkeen ja koko viestintäjärjestelmän voi sammuttaa vain manuaalisesti ohjaamosta.

Lisäksi kapteenilla ei, toisin kuin kaikilla muilla MH370-lennon miehistön jäsenillä, ollut sovittuna mitään tapaamisia ystävien tai sukulaisten kanssa koneen katoamispäivän jälkeen.

2. teoria: Sähköinen kaappaus

Jos koneen varusteena oli Boeingin uusi järjestelmä ”Uninterruptible Autopilot“, jokin vieras valtio tai terroristiryhmä on ehkä voinut peukaloida tätä automaattista ohjausjärjestelmää ja kaapata koneen sähköisesti.

Järjestelmä kehitettiin Wold Trade Centeriin 11. syyskuuta 2001 tehtyjen iskujen jälkeen. Sen tarkoitus on katkaista sekä virta että valvonta ohjaamosta ja siirtää koneen automaattinen ohjaus tietokoneen kautta koneen ulkopuolelle, jos kone kaapataan.

Jos järjestelmää on hakkeroitu, jokin ulkopuolinen taho on voinut saada koneen hallintaansa ja syössyt sen alas.

3. teoria: Raju paineenlasku

Australian liikenneturvallisuusvirasto on käynyt läpi saatavilla olevat tiedot. Sen mukaan koneen katoamisen syynä on saattanut olla niin voimakas paineen lasku, että miehistö on menettänyt tajuntansa eikä ole pystynyt ohjaamaan konetta.

Onnettomuustutkijat eivät kuitenkaan ole teorian todennäköisyydestä yksimielisiä. Paineen laskiessa varoituslamput vilkkuvat kuin jouluvalot ohjaamossa, lentäjät ottavat heti käyttöön happinaamarit ja aloittavat hätälaskeutumisen saadakseen koneen alempaan korkeuteen.

4. teoria: Tulipalo ohjaamossa

Raju tulipalo on voinut tuhota kaikki lentokoneen laitteet ja tappaa lentäjät tai se on voinut tehdä koneen hallinnasta mahdotonta.

EgyptAirin lentoa 667, jolla myös oli käytössä Boeing 777 -kone samoin kuin MH370:llä, koetteli ohjaamossa syttynyt tulipalo, joka tuhosi kaikki koneen järjestelmät ja laitteet. Onneksi kone oli vielä maassa, joten vain muutama matkustaja sai evakuoinnissa lieviä vammoja.

Mikä teoria on todennäköisin?

Äänestä mielestäsi uskottavinta teoriaa – ja katso, mitä mieltä muut ovat olleet:

LUE LISÄÄ MH370-LENNOSTA

Lue MH370:n viime hetkistä.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: