MH370 eftersøgning

Jäljettömiin kadonnut: Mitä MH370:lle tapahtui?

Lento MH370 nousi 8. maaliskuuta 2014 Kuala Lumpurista määränpäänään Peking. Malesialainen Boeing 777 -kone ei kuitenkaan päässyt perille, ja se on yhä kadoksissa. Lue koneen viime hetkistä ja sen järjestelmällisistä etsinnöistä.

keskiviikko 18. helmikuuta 2015 teksti Malene Breusch Hansen

MH370 nousi Kuala Lumpurista

? Vähän puolenyön jälkeen 8. maaliskuuta 2014 suuren Boeing 777 -koneen 227 matkustajaa asettuivat paikoilleen. Pekingiin Kiinaan lähdössä ollut kone oli valmiina rullaamaan kiitoradalle Kuala Lumpurissa Malesiassa.

Lennonjohto antoi valvontatornista MH370:lle luvan lähteä ja toivotti hyvää yöllistä matkaa.

? 40 sekuntia myöhemmin malesialaiskone nousi kiitoradalta Kuala Lumpurin kansainväliseltä lentokentältä viimeisen kerran.

? Pian lähdön jälkeen ohjaamo otti yhteyden lennonjohtoon ja sai luvan nousta lentopinnalle 350 eli 10 700 metrin korkeuteen maanpinnasta.

? Noin kaksikymmentä minuuttia myöhemmin miehistö raportoi, että MH370 oli päässyt sallittuun korkeuteen.

? 26 minuuttia lähdön jälkeen lentoyhtiö vastaanotti viimeisen tavanomaisen ACARS-sanoman. Aircraft communications, addressing and reporting system on viestintäjärjestelmä, jonka kautta lentoyhtiö saa automaattisesti tietoa koneen sijainnista ja toiminnasta.

? Kello 1.19 paikallista aikaa MH370 oli suunnitellusti poistumassa Malesian ilmatilasta, ja Malesian lennonjohto kehotti miehistöä ottamaan yhteyden Vietnamin lennonjohtoon.

Napsauttamalla karttaa voit seurata MH370:n reittiä ja koneen etsintöjä.

MH370:n viestit loppuivat

? Kello 1.22 lento sai yllättävän käänteen. Aluksi koneesta tulevat viestit harvenivat. Sen transponderi eli toisiotutkavastaaja, joka mahdollistaa tunnistuksen, mykistyi. Myös satelliittipaikannukseen perustuva ADS-B-järjestelmä, joka lähettää jatkuvasti tietoja muille lentokoneille ja maa-asemille, lakkasi toimimasta.

? Kello 1.25 kone poikkesi selvästi koilliseen suuntaavalta reitiltään ja kääntyi jyrkästi lounaaseen. Lisäksi se sotilastutkan tietojen mukaan nousi 14 000 metriin, vaikka Boeing 777:n suurin sallittu lentokorkeus on vähän yli 13 kilometriä. Lennonvalvonta pyysi muita ilmassa olevia koneita yrittämään yhteyttä oudosti lentävään malesialaiseen Boeingiin, mutta radioista kuului vain suhinaa ja kohinaa.

? Kello 2.03 Malaysia Airlines koetti viestiä koneen kanssa ACARS-järjestelmän kautta, mutta viesteihin ei tullut vastauksia. Kun asiaa tutkittiin tarkemmin, selvisi, että sanomat eivät edes menneet perille. Tämä viittasi siihen, että tiedonsiirto oli estetty tarkoituksellisesti.

? Kello 2.15 MH370 ilmestyi Malesian puolustusvoimien tutkaan. Boeing lensi Malesian niemimaan ja Sumatran saaren välisen Malakansalmen yllä luoteeseen eli aivan väärään suuntaan. Se oli siis menossa Intian valtamerelle päin.

? Kello 2.25 lentokoneen satelliitille automaattisesti lähettämä signaali, niin sanottu ping, vahvisti sen olevan yhä ilmassa. Siitä huolimatta lentoyhtiö ei onnistunut saamaan ohjaamoon yhteyttä satelliittipuhelimellakaan.

? Kello 6.29 paikallista aikaa MH370:n olisi pitänyt saapua Pekingiin. Malaysia Airlines julkaisi ensimmäisen lehdistötiedotteensa siitä, että Boeing-kone oli kadonnut yön aikana.

? Kello 8.19,37 saatiin viimeinen varma havainto koneesta: kuin salama kirkkaalta taivaalta tullut ping, jonka Inmarsat-3-satelliitti otti vastaan. Boeing oli siis vielä silloin ilmassa. Se oli lentänyt 7 tuntia 38 minuuttia, mutta lentäjiin ei ollut enää pitkään aikaan saatu yhteyttä. Vähitellen alkoi näyttää siltä, että edessä oli jonkinmoinen onnettomuustutkinta.

MH370:n etsintäoperaatio

? Seuraavina päivinä käynnistettiin paikallinen etsintä Siaminlahdella. Etsintä laajeni kuitenkin pian historian suurimmaksi ja kalleimmaksi. Se kattaa nyt valtavan alueen, johon sisältyvät Andamaanienmeri, Bengalinlahti ja Intian valtameren eteläosa.

Kadonnutta konetta ja sen mustaa laatikkoa haravoidaan 600 000 neliökilometrin laajuiselta alueelta. Jos musta laatikko löytyy, se voisi valaista MH370:n mysteeriä.

Tekniikan kehittyessä kone ei enää häviä jäljettömiin niin kuin MH370

Lentoturman uhriksi joutuneen koneen hylyn ja jäännösten etsiminen on helpompaa tulevaisuudessa, kun käyttöön saadaan aivan uudenlaiset, viestivät mustat laatikot. Lue lisää alla olevasta artikkelista:

MH370: FAKTOJA

? KONETYYPPI: Boeing 777

? LENTOYHTIÖ: Malaysian Airlines

? REITTI: Kuala Lumpur – Peking

? KATOSI: 8. maaliskuuta 2014

? UHREJA: 239 henkeä

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: