Lentokoneen ilmatankkaus

Olen kuullut, että lentokone voidaan tankata ilmassa. Miten ja missä nopeudessa polttoaine siirretään ilma-aluksesta toiseen?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Osa ensisijaisesti sotilaskäyttöön tarkoitetuista ilma-aluksista on suunniteltu niin, että niiden polttoainesäiliöt voidaan täyttää ilmassa. Tekniset ratkaisut voidaan jakaa kahteen päätyyppiin. Ensimmäinen on letkun päässä oleva suppilomainen kori, jota polttoainetta kuljettava ilma-alus vetää perässään. Kun tankattavan koneen tankkausletku ujutetaan siihen, letkun pää tarttuu pussin keskellä olevaan vastakappaleeseen pikalukituksen tapaan. Tankkaus tapahtuu yleensä tavallisessa matkalentonopeudessa. Toinen on jäykkä tankkauspuomi, joka toimii teleskooppiputken tapaan. Putken päässä on suukappale, johon tankattavan koneen on kiinnityttävä polttoaineen siirron ajaksi. Kone, josta polttoainetta siirretään, lentää yleensä 15–20 metriä tankattavan koneen yläpuolella. Nopeus on tavallisesti 700–800 km/h. Kolmas ilmatankkaustapa on siivestä siipeen -menetelmä, joka on kehitetty eräitä venäläiskoneita varten.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: