Lentokone ja helikopteri

Helikopteri voi nousta ilmaan pystysuoraan. Miksi lentokoneita ei rakenneta sellaisiksi, että nekin pystyisivät samaan?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Helikopterin vahvuuksiin kuuluu se, että se voi lähteä lentoon ilman nousukiitoa. Helikopterin rakenne mahdollistaa nousemisen ja laskemisen pystysuoraan mutta samalla heikentää sen matkalento-ominaisuuksia verrattuna lentokoneeseen. Helikopterin ja lentokoneen yhdistelmiä on suunniteltu vuosien varrella useita. Esimerkiksi vuonna 1951 Yhdysvaltojen laivasto testasi potkurikonetta, joka pystyi operoimaan laivan kannelta, mutta hankkeesta luovuttiin, koska konetyyppi osoittautui vaaralliseksi. Helikopterin ja lentokoneen ominaisuuksien yhdistäminen turvallisella ja taloudellisella tavalla on osoittautunut vaikeaksi. Helikopteri ja lentokone poikkeavat aerodynaamisilta ratkaisuiltaan huomattavasti toisistaan. Siksi näiden ilma-alustyyppien yhdistelmä on aina kompromissi: kummankin hyviä ominaisuuksia ei voida ongelmattomasti liittää toisiinsa. Tällä haavaa lupaavimpia yhdistelmäilma-aluksia ovat ns. kääntyväroottoriset koneet. Mm. Bell/Agusta -yritys aikoo tuoda markkinoille jo lähiaikoina BA 609 -nimisen koneen. Se voi siirtyä pystysuorasta lennosta vaakasuoraan noin 20 sekunnissa ja lentää noin kaksi kertaa niin nopeasti kuin perinteinen helikopteri. Bell Boeingin kehittämästä kääntyväroottorisesta V-22 Osprey -koneesta on sekä siviili- että sotilasversio. Sen toimintasäde on 4000 km ja huippunopeus yli 550 km/h.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: