lento-onnettomuus

Historian kolme pahinta lentoturmaa

Lento-onnettomuus on varsin harvinainen tapahtuma, mutta kun turma sattuu, kuolonuhreja tulee kerralla monta. Kaksi historian kolmesta pahimmasta lentoturmasta johtui siitä, että kaksi konetta törmäsi toisiinsa joko ilmassa tai kiitoradalla.

tiistai 7. heinäkuuta 2015 teksti Stine Overbye & Jesper Bindslev

1. Kahden jumbon törmäys Teneriffalla

Vuosil: 1977 Kuolleita: 583

Historian pahin lentoturma sattui Teneriffan lomasaaren lentokentällä. Tuolloin kaksi Boeing 747 -konetta törmäsi toisiinsa kiitoradalla, joka oli verhoutunut sankkaan sumuun.

Toisessa koneessa, hollantilaisen KLM:n jumbossa, oli 248 ihmistä, Pan-Amin jumbossa ihmisiä oli 396.

KLM:n koneen kapteeni ei odottanut lennonjohdon lupaa, vaan lähti kiitoradalle luullen, että se oli vapaa. Hän havaitsi liian myöhään, että vastassa oli toinen kone. Törmäyksessä Pan-Amin kone syttyi palamaan, ja vain 61 koneessa olleista selvisi hengissä. Kaikki 248 KLM:n koneessa ollutta ihmistä saivat surmansa.

Los Rodeos -lentokentällä lojui peräsin ja rungon osia historian pahimman lentoturman jälkeen 27. maaliskuuta 1977.

2. Japanin lento-onnettomuus johtui virheellisestä korjauksesta

Vuosi: 1985 Kuolleita: 520

Lyhyellä kotimaanlennolla Japan Airlinesin Boeing 747:n paineseinä repeytyi hieman sen jälkeen, kun lento JAL123 oli noussut Tokion lentokentältä. Painerungon sisällä oleva paine purkautui räjähdysmäisesti, ja ilmaa pakeni seinässä olleesta reiästä vauhdilla koneen pyrstöön. Äkillinen paineennousu repäisi peräsimen irti. Samalla koneen perälle kootut hydraulijärjestelmät katkesivat ja niiden hydraulinesteet valuivat ulos.

Kaikki hallintalaitteet olivat poissa pelistä, ja lentäjät joutuivat ohjaamaan konetta moottoreilla, mutta kone lensi vielä 32 minuuttia, ennen kuin se törmäsi vuorenrinteeseen. Neljä matkustajaa selvisi hengissä tuhoisasta turmasta.

Onnettomuus johtui seitsemän vuotta aiemmin sattuneesta epäonnisesta laskeutumisesta. Kesäkuussa 1978 jumbojetti laskeutui nokka liian korkealla. Syntyi pyrstökosketus, jossa lentokoneen pyrstö raapaisi kenttää ja matkustamon sinetöivä takimmainen paineseinä vaurioitui. Paineseinä korjattiin, mutta korjaus tehtiin väärin. Vastoin ohjeita suoritettu korjaus johti 520 ihmisen kuolemaan ja historian tuhoisimpaan yhden lentokoneen onnettomuuteen.

Japan Airlinesin Boeing 747 syöksyi vuorenrinteeseen Tokion luoteispuolella lennettyään 32 minuuttia ilman peräsintä.

3. New Delhissä koneet törmäsivät ilmassa

Vuosi: 1996 Kuolleita: 349

Saudi Arabian Airlinesin Boeing 747 oli juuri noussut Intiassa New Delhin kentältä, kun siihen osui laskeutumassa ollut Kazakhstan Airlinesin Iljušin Il-76.

Törmäys sattui 4 300 metrin korkeudessa Charkhi Dadrin kylän yllä. Iljušinin peräsin osui saudijumbon vasempaan siipeen. Molemmat koneet syöksyivät maahan.

Kaikki Saudi Arabian Airlinesin jumbossa olleet 312 ihmistä saivat surmansa. Myös kaikki Iljušinissa olleet 37 ihmistä kuolivat onnettomuudessa. Turma johtui siitä, että kazakstanilaislentäjien englannin kielen taito oli puutteellinen. Lentäjät olivat laskeutuneet matalammalle kuin lennonjohdosta oli ohjeistettu.

Kazakstanilaiskone törmäsi saudijumboon, koska lentäjät eivät osanneet kunnolla englantia.

Seuraa kohtalokasta lentoa noususta tuhoon

Japan Airlinesin koneen onnettomuus vuonna 1985 on historian tuhoisin lento-onnettomuus, jossa oli osallisena vain yksi lentokone. Seuraa tapahtumien kulkua minuutti minuutilta:

Hyvä tarjous Tieteen Kuvalehdestä

3 nroa Tieteen Kuvalehteä 9,90. Napsauta tästä.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: