Lentokatastrofi top

5 lentomatkalla uhkaavaa katastrofia

Lentokone on yksi turvallisimmista liikennevälineistä, mutta kun lennon aikana jokin menee pieleen, se menee usein todella pieleen, ja tuloksena on lento-onnettomuus. Lue tästä viidestä katastrofista, jotka voivat sattua lennon aikana.

tiistai 6. syyskuuta 2016 teksti Morten Kjerside Poulsen

Kymänä tammikuisena päivänä vuonna 2009 lentäjä Chesley Sullenberger teki US Airways -lentoyhtiön Airbus 320 -koneella hätälaskun Hudsonjokeen keskelle New Yorkia. Hänen toimillaan vältettiin katastrofi ja koneessa olleet 155 matkustajaa ja miehistön jäsentä säilyivät hengissä.

Onnistuneen hätälaskun jälkeen Chesley ”Sully” Sullenbergeriä juhlittiin Yhdysvalloissa kansallissankarina. Kun puhuttiin Hudsonjoen ihmeestä, tarkoitettiin hänen urotyötään. Tuore Sully-elokuva perustuu näihin tapahtumiin.

Vuonna 2009 New Yorkissa vaaratilanteen aiheuttivat kanadanhanhet, joihin kone törmäsi. Linnut eivät kuitenkaan ole ainoa vaara, joka uhkaa lentomatkalaisia.

Katso animaatio jossa on rekonstruoitu vuoden 2009 laskeutuminen ohjaamon äänitallenteiden perusteella. Video: Scenesystems.

1. Lentäjän virhe

Kuva: Shutterstock.

Yli puolet kaikista lento-onnettomuuksista tai muista katastrofeista, joissa lentokone on osallisena, johtuu ihmisen tekemästä virheestä. Joskus teko voi olla myös tahallinen, kuten vuonna 2015, kun Germanwings-lentoyhtiön toinen perämies ohjasi koneen Alpeilla päin vuorenseinämää.

Virhe voi olla tarkkaavaisuuden herpaantuminen lennon aikana, väärin syötetty lentotieto tai väärin laskettu polttoainemäärä.

Vuonna 1983 Air Canadan koneelta loppui polttoaine 12 kilometrin korkeudessa ja sen piti liidellä maahan.

Virhe johtui siitä, että Kanadassa oli hieman aiemmin siirrytty metrijärjestelmään, ja mittayksikkövirheen vuoksi koneeseen oli tankattu paljon luultua vähemmän polttoainetta.

2. Mekaaninen vika

Vaikka lentokoneet ja niiden tekniset laitteet ovatkin yhä turvallisempia, 20 prosenttia onnettomuuksista johtuu mekaanisesta virheestä. Moottorit ovat kehittyneet varsin luotettaviksi, mutta nekin voivat joskus pettää.

Vuonna 1989 lennolla Denveristä Chicagoon yksi United Airlinesin DC-10-koneen kolmesta moottorista hajosi ja sirpaleet vahingoittivat hydrauliikkajärjestelmiä. Sen jälkeen konetta ei voitu ohjata normaalisti. Kapteeni Alfred C. Haynes ja sattumoisin lennolla ollut lentäjä Dennis E. Fitch pystyivät hallitsemaan menoa kahden moottorin tehoa säätämällä. He saivat ohjattua koneen Sioux Cityn lentokentälle Iowaan.

Vaikka kone laskeutui suurella nopeudella ja syttyi tuleen ja 111 koneen kaikkiaan 296:sta matkustajasta kuoli, laskeutumista pidetään ihmeenä.

3. Oikukas sää

Kuva: Inna Sokolovska / Shutterstock.com.

Lumi, sumu ja myrsky voivat kaikki johtaa katastrofiin. Huolimatta siitä, että nykyaikaiset lentokoneet ovat täynnä tekniikkaa, siipiin iskeytynyt jää tai kiitoradalle kertynyt sohjo voivat olla vaarallisia. Kymmenen prosenttia lento-onnettomuuksista johtuu huonosta säästä.

Salamat sen sijaan eivät juurikaan aiheuta vaaratilanteita. Yksikään lentokone ei ole pudonnut salaman vuoksi sitten vuoden 1988. Lentokone toimii ukkosenjohdattimen tavoin ja kestää koviakin sähköiskuja. Kun salama lyö koneeseen, alumiini ja muut metallit johtavat sen runkoa pitkin pois ja sähköpurkaus voi jatkaa matkaansa kohti maanpintaa.

4. Sabotaasi

Kymmenen prosenttia lentokoneonnettomuuksista johtuu sabotaasista tai terrorismista. Vuonna 1970 Palestiinan vapautuksen kansanrintama PFLP kaappasi kolme lentokonetta ja räjäytti ne ilmassa. New Yorkissa vuonna 2001 terroristit törmäsivät kahdella kaapatulla koneella World Trade Centerin kaksoistorneihin.

Lentokenttien tiukentuneet turvatoimet ovat vähentäneet sabotaasista johtuvien lento-onnettomuuksien määrää. Lentokone voi tosin katastrofialueella joutua hyökkäyksen kohteeksi myös maasta käsin.

Vuonna 2014 Malaysia Airlinesin lento MH17 ammuttiin alas Ukrainan ilmatilassa – kaikki 296 koneessa ollutta saivat surmansa.

Onnekkaampi oli rahtikoneen lentäjä, joka koneeseen osui ilmatorjuntaohjus pian sen jälkeen, kun kone oli noussut ilmaan Bagdadin kansainväliseltä lentoasemalta. Hydrauliikkajärjestelmä vioittui, eikä kone totellut enää ohjausta. Kapteeni tunsi Sioux Cityn hätälaskutapauksen ja toimi sen mallin mukaan. Hän onnistui palaamaan koneella kentälle, jolta hän oli lähtenyt. Kukaan ei kuollut.

5. Kohtalokkaat linnut

Kuva: Konwicki Marcin / Shutterstock.com.

21 000 kertaa vuodessa lentokone törmää yhteen lintujen kanssa. Lintukolareissa on vuoden 1988 jälkeen saanut surmansa 250 ihmistä ja tuhoutunut 200 lentokonetta.

Lento-onnettomuus johtuu usein isokokoisista vesilinnuista, sillä kun 5,5 kiloa painava hanhi ajautuu lentokoneen moottoriin, tuloksena on valtava kasa linnunjäännöksiä väärässä paikassa. Linnut murskautuvat ja tuhoavat moottorin.

Vuonna 2009 US Airways -yhtiön lento 1549 törmäsi kanadanhanhiparveen hieman sen jälkeen, kun kone oli noussut New Yorkin LaGuardian lentältä. Hanhet ajautuivat koneen moottoreihin, jotka lakkasivat toimimasta. Seurasi historian huimin laskeutuminen keskelle New Yorkin kaupunkia Hudsonjokeen.

5,5-kiloinen hanhi tyrmäsi 70-tonnisen lentokoneen

Lue lisää Hudsonjoen ihmeestä ja muista uskomattomista hätälaskuista alla olevasta artikkelista.

Lue tästä

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: