NB_week 35_Kevlar

Kuljetuskone saa luotiliivit

Humanitäärinen tilanne Irakissa kärjistyi kuluneella viikolla. Alueelle avustustarvikkeita kuljettavat lentokoneet suojataan kevlarilla, joka on viisi kertaa niin lujaa kuin teräs.

torstai 28. elokuuta 2014 teksti Carsten Nymann

Luotiliivit eivät enää ole ainoastaan sotilaiden ja poliisien suojavaruste, vaan niitä puetaan myös lentokoneiden päälle.

Kun suuret ja hitaat kuljetuskoneet vievät hätäapua Irakin kriisialueille, ne saavat kevlarsuojuksen. Kevlar on viisi kertaa niin lujaa kuin teräs, ja se suojaa muun muassa luodeilta.

Loistava vahinko

Synteettinen kevlar keksittiin sattumalta vuonna 1965, ja nykyään sitä käytetään niin polkupyörän renkaissa kuin luotiliiveissäkin.

Kevlarin löysi alun perin puolalais-yhdysvaltalainen kemisti Stephanie Kwolek, jonka piti kehittää uudenlaista kevyttä materiaalia autonrenkaisiin.

Kwolek sai kuitenkin laboratoriossa aikaan aineen, jota ei voitu käyttää renkaanvalmistuksessa.

Itse asiassa uutta polymeeriä oltiin jo heittämässä pois, kun Kwolek sai suostuteltua yhden teknikon vielä testaamaan aineen ominaisuuksia. Loppu onkin sitten jo historiaa.

Kevlar on kudottua kuitua

Kevlaria valmistetaan yhdistämällä pitkiä molekyyliketjuja, joten se on polymeeri.

Syy kevlarin lujuuteen on se, että siinä molekyylit järjestyvät luonnostaan pitkiin riveihin, ja siitä valmistetaan kuitua, jota voidaan kutoa.

Lujuuden lisäksi kevlar on myös kevyttä. Se ei sula, ja lisäksi kevlarvaijeri kestää kahdeksan kertaa niin paljon painoa kuin teräsvaijeri.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: