Airbus A380

Isompia ja kevyempiä lentokoneita

Lentäminen on ilmaston kannalta huonoin matkustustapa. Silti sen suosio kasvaa kasvamistaan. 1990–2005 lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt lisääntyivät EU:ssa 73 prosenttia. Jos kehitys ei muutu, kymmenen vuoden päästä vuotuiset päästöt ovat vain Euroopassa 284 miljoonaa tonnia.

keskiviikko 25. marraskuuta 2009 teksti Ib Salomon

Jotta lentokone saadaan ilmaan ja kymmenen kilometrin korkeuteen, tarvitaan paljon polttoainetta. Matkustajakoneet ovatkin nyt ja tulevaisuudessa eniten energiaa kuluttavia liikennevälineitä. Silti niidenkin päästökuormitusta on mahdollista keventää.

Energiatehokkaimmat lentokoneet kuluttavat 3,5 litraa polttoainetta matkustajaa kohti sadan kilometrin matkalla. Se on paljon, mutta silti se on 60 prosenttia vähemmän kuin 40 vuotta sitten. Polttoaineen kulutus on pienentynyt sitä mukaa kuin lentokoneiden moottoreita on tehostettu ja muotoilua kehitetty aerodynaamisemmaksi.

Tämän kehityksen täytyy jatkua, mutta samalla itse lentomatkustuksen rakenteen tulee muuttua. Lyhyillä matkoilla on vaihdettava junaan. Esimerkiksi Ison-Britannian hallitus tavoittelee 1,9 miljoonan vuotuisen lentomatkan korvaa- mista suurnopeusjunilla tehtävillä matkoilla. Pitkien reittien lentokoneet ovat tulevaisuudessa entistä suurempia, ja niiden polttoaineen kulutus matkustajaa kohti on pienempi.

Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöistä ei päästä eroon niin kauan, kun lentokoneiden polttoaine tehdään öljystä. Fossiiliselle lentopetrolille voi kuitenkin olla ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja. Eri puolilla maailmaa tutkitaan lentokoneen moottoriin sopivia kasvi- tai leväpohjaisia biopolttoaineita. Niitä käyttämällä lentomatkustuksen päästötaakkaa voitaisiin keventää rajusti.

Tre trafikråd

1. Vähemmän suihkuvanoja. 10–12 kilometrin korkeudessa lentävät koneet jättävät jälkeensä vaaleita suihkuvanoja. Niissä syntyy typen oksideista typpihappoa, joka voi kiihdyttää vesihöyryn tiivistymistä pilviksi. Korkealla sijaitsevat pilvet lämmittävät maapalloa. Lentoreitit voidaan suunnitella niin, että vältetään korkealla sijaitsevat kosteat ilmamassat.

2. Ilmatila tehokkaampaan käyttöön. Nykyään polttoainetta menee hukkaan, kun koneet odottavat laskeutumisvuoroaan. Tästä päästäisiin eroon paremmalla lennonjohtojärjestelmällä, ajoituksella ja reittisuunnittelulla. Niiden avulla voitaisiin leikata lentoliikenteen hiilidioksidipäästöistä 16 miljoonaa tonnia vuodessa.

3. Robotti hinaamaan kentällä. Suurilla lentokentillä lentokoneilta kuluu paljon polt

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: