”Hitaiden” helikoptereiden nopeusennätys

Miksi helikopterit ovat selvästi lentokoneita hitaampia? Mikä on helikopterin huippunopeus?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Helikopterin lento-ominaisuudet – niin hyvät kuin huonotkin – johtuvat sen roottorista tai roottoreista. Roottoriksi kutsutaan helikopterin kantovoiman synnyttäviä lentokoneen kiinteitä siipiä vastaavia lapoja. Roottorin pyörintätasoa säätämällä helikopteri saadaan liikkumaan haluttuun suuntaan: suoraan ylös ja alas, eteen ja taakse sekä sivulle. Näiden lento-ominaisuuksien ansiosta helikopteri on tavalliseen lentokoneeseen verrattuna erittäin joustava ja monikäyttöinen ilma-alus. Helikopteri on rakenteeltaan hyvn monimutkainen, eikä se voi teknisistä syistä kilpailla lentokoneiden kanssa nopeudessa. Esimerkiksi suositun Sikorsky S-61 -tyyppisessä helikopterissa on viisi alumiinista valmistettua lähes kymmenen metrin pituista roottorilapaa, joista kukin painaa noin 90 kilogrammaa. Kun lavat pyörivät yli 200 kierrosta minuutissa, niiden päät viuhuvat yli 700 kilometrin tuntinopeudella. Tällöin roottorin akselissa pyöriviin lapoihin vaikuttaa jopa 22 tonnin keskipakovoima. Vaikka roottorin lapojen on pyörittävä nopeasti, ne eivät saa liikkua liian vauhdikkaasti. Ehdottomana ylärajana on äänen nopeus eli noin 1200 km/h. Jos lavat rikkoisivat äänivallin, niiden normaali toiminta häiriintyisi ilmavirtausten luonteen muuttumisen takia. Muun muassa tästä syystä helikopterit ovat verrattain hitaita. Westland Lynx -tyyppinen helikopteri teki vuonna 1986 voimassa olevan nopeusennätyksen 400 kilometriä tunnissa. Yleensä helikopterit lentävät selvästi tätä hitaammin.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: