Helikopterikin voi heittää voltin

Lentokoneilla voidaan tehdä näyttäviä silmukoita. Helikoptereilla niitä ei näe tehtävän edes lentonäytöksissä. Miksi?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Useilla helikopterimalleilla voidaan periaatteessa suorittaa silmukaksi kutsuttu taitolentoliike, jossa ilma-alus tekee täyden pyörähdyksen poikittaisakselinsa ympäri. Helikopterin lento-ominaisuuksien takia se on kuitenkin riskialtis temppu. Helikopterissa on jokseenkin vaakatasossa pyörivä pääroottori ja pystyasentoinen pyrstöroottori. Silmukan tekemistä helikopterilla vaikeuttaa se, että pääroottori on tarkoitettu luomaan normaalisti alaspäin suuntautuva ilmavirtaus, joka Newtonin kolmannen lain mukaan saa aikaan nosteen. Kuljettava työntövoima puolestaan kehitetään lapakulmien avulla. Kun helikopterilla lennetään ylösalaisin, pääroottorin lavat pitää asettaa joksikin aikaa juuri päinvastaiseen asentoon kuin lennettäessä tavalliseen tapaan. Tällöin ilmavirtaus suuntautuu taas alas ja lisää näin helikopterin kantovoimaa. Koska jyrkät liikkeet vaarantavat rakenteiden, etenkin roottorin lapojen, kestävyyden aiheuttamalla suuria kiihtyvyys- eli g-voimia, tiukka kaarilento ylösalaisin asettaa tekniikalle melkoisia vaatimuksia.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: