Häiveominaisuudet huijaavat tutkaa

Millä tavalla rakennetaan nk. stealth-koneet, jotka eivät näy tutkassa? Milloin valmistui ensimmäinen stealth-kone?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Englannin sana ”stealth” tarkoittaa salamyhkäisyyttä. Stealth-lentokone, jota tutka ei pysty havaitsemaan, on siis saanut varsin kuvaavan nimen. Suomeksi toimenpiteitä, joilla pienennetään lentokoneiden havaittavuutta kutsutaan häivetekniikaksi. Siinä muotoilulla ja materiaalivalinnoilla pyritään pienentämään kohteiden paljastuvuutta tutkassa. Stealth-koneessa on käytetty tasaisia pintoja, jotka eivät heijasta tutkan säteitä takaisin tulosuuntaan, vaan sivuille. Lisäksi tutkassa havaittavuutta pienennetään materiaaleilla, jotka tosin heikentävät lento-ominaisuuksia. Myös koneen lämpösäteilylähteet pyritään peittämään niin, että esimerkiksi moottorin lämpöä ei voi havaita ulkopuolelta. Lentokoneen häiveominaisuuksien ja aerodynaamisuuden yhteensovittaminen on vaikea tehtävä, eli lento-omainaisuuksiltaan tutkaa huijaava kone ei ole paras mahdollinen. Ensimmäinen stealth-kone oli F-117A Nighthawk, jolla tehtiin koelento vuonna 1981. Koneita käytettiin ensimmäisen kerran Panaman kriisissä 1989, ja viimeksi ne olivat mukana Yhdysvaltojen sotatoimissa Afganistanissa 2001. Parhaillaan kuitenkin kehitetään tekniikkaa, jolla stealth-koneiden tuottamat heikot heijastukset voidaan havaita. Ehkäpä niiden aika alkaa olla pian ohi.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: