SkySails

Laivaliikenne puhtaammaksi

Laivaliikenteestä aiheutuu vuodessa 800 miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöt, eli se kuormittaa ilmastoa kaksi kertaa niin paljon kuin lentoliikenne. Laivoihin ei ole juuri kohdistettu ympäristövaatimuksia, mutta myös merillä voidaan liikkua nykyistä puhtaammin – ja halvemmalla.

keskiviikko 25. marraskuuta 2009 teksti Ib Salomon

Maailmankauppa on riippuvainen rahtilaivoista. 90 prosenttia Euroopan tuontitavaroista saapuu meritse, ja Euroopan maiden välisestä tavaraliikenteestä 40 prosenttia kulkee rahtilaivoilla. Kaikkiaan merillä liikkuu 3,5 miljardia tonnia rahtia vuosittain, ja vaikka laivojen energiankulutus on pienempi kuin kuorma-autojen, aiheuttavat nekin huomattavan hiilidioksidikuormituksen.

Ilmastosopimukset eivät toistaiseksi ole koskeneet rahtilaivaliikennettä, vaikka laivat usein käyttävät kaikkein saastuttavinta polttoainetta, raskasta polttoöljyä. Kun laivan moottorissa palaa tonni polttoöljyä, ilmakehään vapautuu 3,2 tonnia hiilidioksidia, kun yksi hiiliatomi sitoutuu kahteen happiatomiin. Vuodessa päästöjä kertyy 800 miljoonaa tonnia, mikä on nelisen prosenttia koko ihmiskunnan hiilidioksidikuormituksesta. Lisäksi laivojen pakokaasut sisältävät rikkiyhdisteitä ja pienhiukkasia. Suurissa satamissa laivojen hiukkaspäästöt voivat olla jopa uhka ihmisten terveydelle.

Ilmastoystävällisempi merenkulku on kannattavaa myös varustamoille. Päästöt vähenevät, kun polttoaineen kulutus vähenee, mikä taas säästäisi laivanomistajien kuluja. Polttoaineen kulutuksesta voitaisiin leikata kolmasosa pelkästään kunnostamalla nykyiset alukset. Rahtikapasiteettia on merillä jo yli tarpeen, joten uusia aluksia valmistuu lähivuosina varsin vähän.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: