nb_sciencethisweek

Tuoreimmat uutiset kansainvälisistä tiedejulkaisuista - viikko 47

Amputoidut kädet tuntevat · Meritähtien joukkomurha selvisi · Harald Sinihampaan asunto löytyi · GPS etsii pimeää ainetta · Turkishylkeet raiskaavat kuningaspingviinejä

torstai 20. marraskuuta 2014 teksti Carsten Nymann
  • Amputoidut kädet saivat tunnon takaisin Potilaat, joilta on jouduttu amputoimaan kädet, voivat tuntea myös siirteillä, vaikka oman käden menetyksestä olisi jo kulunut vuosia. Uudessa tutkimuksessa koehenkilöinä oli kahdeksan potilasta, jotka olivat saaneet käsisiirteen. Siinä todettiin, että aivot kykenevät luomaan yhteyksiä siirteen ja hermojärjestelmän välille jopa 13 vuotta sen jälkeen, kun henkilö oli menettänyt oman kätensä. Lähde: Society for Neuroscience

• Meritähtien joukkomurha selvisi Viimeksi kuluneiden puolentoista vuoden aikana miljoonat pohjoisamerikkalaiset meritähdet ovat sairastuneet ja kuolleet, eivätkä tutkijat ole pystyneet löytämään siihen syytä. Nyt on vihdoin saatu selville, että joukkomurhan aiheuttaja on parvoviruksiin kuuluva virus, joka hajottaa meritähdet vain valkeiksi läiskiksi merenpohjaan. Lähde: Proceedings of the National Academy of Sciences

• Harald Sinihampaan linna Tanskasta Kööpenhaminan läheltä löydetty viikinkilinna on arkeologien mukaan luultavasti maineikkaan Harald Sinihampaan asunto. Hiili-14-analyyseissä on selvinnyt että linna rakennettiin Sinihampaan aikakaudella 900-luvulla. Tämä vastikään löydetty Valløn kehälinna on Tanskan viidenneksi suurin viikinkilinna. Lähde: Aarhusin yliopisto

• GPS-satelliitit etsivät pimeää ainetta Astrofyysikot olisivat innoissaan, jos he löytäisivät pimeää ainetta, joka yhdessä pimeän energian kanssa muodostaa 95 prosenttia universumista. Tähän asti pimeä aine on kuitenkin onnistunut livahtamaan kaikkein moderneimpienkin laitteiden ohi. Nyt yhdysvaltalaiset tutkijat ovat ehdottaneet että GPS-satelliitteja voitaisiin käyttää pimeän aineen etsinnässä. Etsinnässä keskityttäisiin satelliittien atomikellojen synkronoinnin häiriöihin. Lähde: Nature Physics

• Turkishylkeet raiskaavat kuningaspingviinejä Kuningaspingviini on pingviinimaailman toiseksi kookkain laji, jota muhkeampi on vain keisaripingviini. Kuningaspingviinikin siis varmasti selättää monet vastustajansa, mutta silloin, kun sitä vastassa on jopa 90-kiloinen ja kaksimetrinen turkishylje, pingviini jää toiseksi. Biologit ovat havainneet Marion saaressa useita tapauksia, joissa hylkeet ovat yrittäneet paritella pingviinien kanssa. Tutkijat eivät vielä ole selvillä siitä, miksi hylkeet käyttäytyvät näin, mutta ilmeisesti pienessä saaressa hylkeiden kesken on kova kamppailu kumppaneista. Lähde: Polar Biology