nb_sciencethisweek

Tuoreimmat uutiset kansainvälisistä tiedejulkaisuista - viikko 4

torstai 22. tammikuuta 2015 teksti Carsten Nymann
  • Google antaa miljardin avaruustutkimukselle Google on yhdessä Fidelity-sijoitusyhtiön kanssa antanut miljardi dollaria Elon Muskin SpaceX-avaruushankkeeseen. Musk tunnetaan PayPalin entisenä ja Tesla Motorsin nykyisenä toimitusjohtajana. SpaceX:n tavoitteena on laajentaa internetiä mikrosatelliittien avulla niin, että se kattaa koko maailman. Satelliitit saatetaan kiertoradalle SpaceX:n Dragon-kapselilla, jota käytetään myös Kansainvälisen avaruusaseman huoltamiseen. Lähde: Techcrunch

• Kahvi suojaa ihosyövältä Viime vuosien tutkimuksissa on osoitettu, että kahvi on hyväksi terveydelle. Nyt uudessa Yalen yliopiston kansanterveystyönlaitoksellla laaditussa selvityksessä todetaan, että kahvi suojaa myös ihosyövältä. Tilastollisesti tarkasteltuna kahvinjuojilla on nimittäin 20 prosenttia pienempi riski sairastua melanoomaan. Tutkijat eivät vielä ole tarkkaan saaneet selville, mistä kahvin vaikutus johtuu. Lähde: Journal of the National Cancer Institute

• 2 000 vuotta vanhojen papyruskääröjen viestit selville Kun Herculaneumin kaupunki tuhoutui Vesuviuksen purkauksessa 2 000 vuotta sitten, myös monet papyruskääröt hiiltyivät ja hautautuivat tuhkaan. Uusi röntgentekniikka erottaa paperin ja musteen, ja sillä voidaan myös lukea papyrusten tekstejä niin, että kääröjä ei tarvitse avata. Lähde: Nature Communications

• Asteroidi näkyy maanantaina kiikarilla Taivaan tapahtumista kiinnostuneiden kannattaa alkaa puhdistaa kiikareitaan ja kaukoputkiaan. Maanantaina puolelta öin asteroidi 2004 BL86 nimittäin suhahtaa Maan ohi suhteellisen läheltä, noin 1,2 miljoonan kilometrin etäisyydeltä. Avaruusmöhkäle ei aiheuta Maalle vaaraa. Etäisyys on kuitenkin niin lyhyt, että asteroidia voi tähyillä Ravun tähdistöstä voimakkaalla kiikarilla tai pienellä kaukoputkella. Lähde: Nasa

• Rotat hautovat kuolleiden sikiöiden munuaisia Yhdysvaltalaisen Pohjois-Carolinassa sijaitsevan Duken yliopiston tutkijaryhmä on synnyttämässä eettistä hirmumyrskyä. Tutkijat ovat ensi kertaa onnistuneet siirtämään abortoitujen ihmissikiöiden munuaisia rottiin. Maailmassa on valtava pula elinsiirteistä, joten eri hankkeissa pyritään kehittämään menetelmiä, joilla ihmisen elimiä voitaisiin kasvattaa eläinten elimistössä. Lähde: American Journal of Transplantation