nb_sciencethisweek

Tuoreimmat uutiset kansainvälisistä tiedejulkaisuista - viikko 3

Kaksisukupuolinen perhonen· Saksalaiset haluavat hyvää olutta · Hylystä löytyi Atlantiksen kultaa · 3D-tulostin teki lennokin · Vilukissa tartuttaa kylmyyden toisiin

torstai 15. tammikuuta 2015 teksti Carsten Nymann
  • Perhospoika nimeltä Päivi Kun perhosista kiinnostunut vapaaehtoinen työntekijä oli viimeistelemässä laajaa perhosnäyttelyä Drexelin yliopistossa Yhdysvalloissa, hän koki todellisen yllätyksen. Kun yksi perhosista avasi siipensä ensimmäisen kerran, selvisi, että yksilö oli symmetrisesti kaksisukupuolinen. Vasemmalta puolelta perhonen oli koiras, oikealta naaras. Lähde: Drexel University

Näkymätön linja halkoo perhosen vartalon koiraspuoliseen ja naaraspuoliseen osaan. Kuva: Isa-Betancourt-ANSP

• Saksalaiset eivät juo huonoa olutta Pienpanimot tuottavat usein sakkaista olutta, mutta saksalaiset pilsnerinystävät haluavat saada oluensa ilman yllätyksiä. Niinpä Potsdamissa toimiva polymeeritutkimukseen erikoistunut Fraunhofer-tutkimuslaitos on nyt kehittämässä jauhetta, jonka molekyylit voivat paljastaa epätoivottuja mikro-organismeja oluesta. Jauhe on tarkoitettu suurille panimoille. Lähde: Fraunhofer / Gizmag

• Hylystä löytyi Atlantiksen kultaa Tarunhohtoisen Atlantiksen kaupungin kadut oli antiikin kreikkalaisten kertomuksen mukaan päällystetty oudolla metallilla. Arkeologit ovat nyt löytäneet 2 600 vuotta vanhan hylyn Sisilian rannikon tuntumasta. Hylystä löytyi 39 metalliharkkoa, jotka koostuivat kuparista, sinkistä, nikkelistä, lyijystä ja raudasta. Seos saattaa olla tarun mukaan punertavana hohtavaa orikalkumia. Lähde: Discovery News

• Uusi 3D-tulostin tuottaa käyttövalmiita lennokkeja Tähän asti 3D-tulostimet ovat osanneet suoltaa vain "kuolleita" komponentteja, joista sitten on koottu esineitä. Nyt yhdysvaltalainen Harvardin ja MITin tutkijoiden perustama Voxel8-yritys on kehittänyt 3D-tulostimen, joka voi tehdä käyttövalmiin lennokin tai puhelimen, jossa myös sähköosat ovat paikoillaan. Lähde: Medium / The Letters

• Kylmyyden tunne tarttuu Brittiläisen Sussexin yliopiston tutkimuksen mukaan palelevan ihmisen katseleminen voi saada katselijankin palelemaan. Kokeessa katselijat eivät ainoastaan tunteneet palelevansa, vaan myös heidän käsiensä lämpötila laski, kun he tuijottivat vilusta värisevää henkilöä. Tutkijoiden mielestä koe osoittaa, miten voimakkaaksti empatia vaikuttaa elimistön toimintaan. Lähde: PLOS ONE