nb_sciencethisweek

Tuoreimmat uutiset kansainvälisistä tiedejulkaisuista - viikko 27

Linnut keskustelevat ihmisten tavoin · Kääpiöplaneetta Pluto on beige · Tutkijat loivat keinotekoisia aivosoluja

keskiviikko 1. heinäkuuta 2015 teksti Karine Kirkebæk
  • Linnut keskustelevat Tiaiset voivat muodostaa merkityksettömistä äänteistä merkityksellisiä viestejä. Siten ne voivat keskustella keskenään niin kuin ihmiset. Aiemmissa tutkimuksissa on osoitettu, että linnun laulun eri osien vaihtaminen ei ole vaikuttanut laulun viestiin. Tiaiset eivät kuitenkaan lauleskele, van ne puhuvat keskenään. Lähde: PLOS Biology

• Kääpiöplaneetta Pluto on beige Nasan New Horizons -luotaimen enimmäiset värikuvat Plutosta osoittavat, että Pluton värit vaihtelevat beigen ja oranssin välillä. Kuvat on otettu luotaimen Multicolor Visible Imaging Camera -laitteella sinisen, punaisen ja infrapunan aallonpituuksilla. Luotain pääsee lähimmäksi Plutoa heinäkuun 14. päivänä. Tuolloin se on 12?500 kilometrin päässä kääpiöplaneetan pinnasta. Lähde: NASA

• Tutkijat loivat keinotekoisia aivosoluja Ruotsissa Karoliinisen instituutin tutkijat ovat saaneet aikaan toimivia keinotekoisia aivosoluja, joissa ei ole eläviä osia. Ne voivat lähettää ja vastaanottaa viestejä muilta aivosoluilta. Keinoaivosolut kykenevät myös viestimään ihmisen muiden solujen kanssa. Tulevaisuudessa niillä voidaan korvata tuhoutuneita aivosoluja. Lähde: Karolinska Institutet