nb_sciencethisweek

Tuoreimmat uutiset kansainvälisistä tiedejulkaisuista - viikko 22

Superjunalle vihreää valoa · Herpes parantaa syövän · Työkaluja käytettiin ennen ihmistä · Nasa löysi kirkkaimman galaksin · Linnut punnitsevat ruokansa

torstai 28. toukokuuta 2015
  • Superjuna saa testiradan Hyperloop-junalla voi tulevaisuudessa päästä Los Angelesista San Franciscoon vain 30 minuutissa. Unelma on nyt askeleen lähempänä toteutumista, sillä hanketta puuhaava yritys on allekirjoittanut maanomistajan kanssa sopimuksen siitä, että se saa rakentaa testiradan Kaliforniaan. Aikanaan juna kiitää kahdeksan kilometriä pitkällä testiradalla 1 200 km/h. Lähde: Live Science

• Herpesvirus parantaa ihosyöpää Tutkijat ovat löytäneet uuden hoidon ihosyöpään. Menetelmässä elimistöön viedään herpesvirus, T-VEC. Virus lisääntyy syöpäsoluissa ja räjäyttää ne siten sisältäpäin. Hoidolla on vain vähän sivuvaikutuksia, sillä virus on geneettisesti muunneltu niin, että se kiihdyttää elimistön immuunijärjestelmän toimintaa ja hyökkää ainoastaan syöpäkasvaimen kimppuun. Lähde: Journal of Clinical Oncoly

• Työkalut ovat ihmistä vanhempaa perua Arkeologit ovat löytäneet Keniasta tähän mennessä vanhimmat työkalut. Ilmeisesti pähkinöiden särkemiseen tarkoitettujen työkalujen ikä on 3,3 miljoonaa vuotta, mikä tarkoittaa sitä, että työkaluja valmistettiin 700 000 aiemmin kuin tähän asti on uskottu. Työkaluja käyttivät siis jo Homo-sukua varhaisemmat hominidit. Lähde: Nature

• Nasa havaitsi kirkkaimman galaksin 12,5 miljardin valovuoden päässä Maasta loistaa galaksi, jonka Nasa on nyt luokitellut galakseista kirkkaimmaksi. Galaksi hohtaa yli 300 biljoonan Auringon kirkkaudella. Se kuuluu erittäin kirkkaisiin infrapunagalakseihin (ELIRG). Ennätysgalaksin löysi Nasan WISE-teleskooppi. Lähde: NASA

• Linnut punnitsevat ruuan nokallaan Meksikolaiset harakat punnitsevat pähkinöitä nokallaan, jotta ne löytävät kookkaimman herkun. Tutkijat havaitsivat, että linnut kopauttelevat pähkinöitä vähän samaan tapaan kuin ihminen kopauttaa vesimelonia tarkistaakseen sen kypsyyden. Ihmisten tavoin linnut kuuntelevat pähkinästä tulevia ääniä, kun ne sulkevat ja aukovat nokkaansa nopeasti pähkinän ympärillä. Lähde: Journal of Ornithology