nb_sciencethisweek

Tuoreimmat uutiset kansainvälisistä tiedejulkaisuista - viikko 21

Banaanikärpäset pelkäävät · Aurinko laskee Marsissa sinisenä · Kanan alkiot saivat dinon nokan · Tasalämpöinen kala on tappaja · Morfiinia hiivasta

torstai 21. toukokuuta 2015 teksti Babak Arvanaghi
  • Banaanikärpäset pelkäävät Laukauksen ääni pelottaa ihmisiä. Pelko liittyy primitiivisiin tunteisiin. Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat hiljattain havainneet, että samanlaisia alkeellisia tunteita esiintyy myös banaanikärpäsillä. Kun banaanikärpäset joutuvat äkkiä valosta varjoon, ne jähmettyvät ja siirtyvät mahdollisimman nopeasti pois. Lähde: California Institute of Technology

• Punaisella planeetalla ruoste värjää auringonlaskun siniseksi Marsin pintaa peittää ruostunut rautapöly, joka antaa planeetalle punaisen hehkun. Samaa pölyä on myös Marsin kaasukehässä. Uudet Curiosity-mönkijän välittämät kuvat osoittavat kuitenkin, että Marsissa auringonlasku näyttää siniseltä. Kaasukehän pöly estää nimittäin pitkäaaltoisen punaisen valon kulkua ja muuttaa laskevan auringon säteet siniseksi. Lähde: Nasa

Auringonlasku Marsissa. Kuva: Nasa.

• Tutkijat tekivät kananpoikasille dinon nokan Dinosauruksen jykevä nokka syntyi uudelleen: Yalen yliopiston tutkijaryhmä on onnistunut muokkaamaan kanan alkioiden perimää ja tuottamaan niille pyöreämmän, dinosauruksen kuonoa muistuttavan nokan. Tutkijat toivovat saavansa selvIlle, miten nykyinen terävä linnunnokka korvasi dinosaurusten kallonmuodot. Lähde: Evolution