nb_sciencethisweek

Tuoreimmat uutiset kansainvälisistä tiedejulkaisuista - viikko 13

Jättiläiskrokotiili käveli takajaloillaan · Sotilaat puetaan kalannahkaan · Kapseli kielii suolikaasuista · Australiaan osui valtava asteroidi · Kaste kasvattaa vihanneksia autiomaassa

keskiviikko 25. maaliskuuta 2015 teksti Babak Arvanaghi
  • Jättiläiskrokotiili käveli takajaloillaan Paleontologit ovat tehneet Yhdysvalloista Pohjois-Carolinasta löydön, jonka mukaan noin 230 miljoonaa vuotta sitten lähes kolmemetrinen krokotiilia muistuttava eläin oli Pohjois-Amerikan petojen kuningas. Tämä muinainen peto on saanut nimekseen Carnufex carolinensis. Se käveli takajaloillaan ja käytti ravinnokseen matelijoita ja varhaisia nisäkkäitä. Lähde: Scientific Reports

• Sotilaat puetaan kalannahkaan Useimmilla kalalajeilla on suomuinen nahka, joka suojaa niiden elimistöä. Kalannahka on innostanut MIT:n tutkijoita kehittämään sotilaille tarkoitettuja suojavarusteita. Tehokkaasti suojaava materiaali kiinnitetään joustavaan kankaaseen, joten suojavaruste ei haittaa liikkumista. Lähde: American Technion Society

• Nieltävä kapseli kielii suolikaasuista Suolikaasut voivat antaa paljon tietoa ihmisen terveydentilasta. Nyt australialaistutkijat ovat kehittäneet nieltävän kapselin. Matkatessaan ruoansulatuselimistössä kapseli lähettää tietoja suolikaasuista esimerkiksi älypuhelimeen ja kertoo siten elimistössä tapahtuvista prosesseista. Lähde: RMIT University

• Australiaan osui valtava asteroidi Australiasta on löytynyt kraatteri, jonka läpimitta on 400 kilometriä. Tutkijat uskovat, että ainakin 300 miljoonaa vuotta vanha kraatteri on jälki suurimmasta Maan historiassa tapahtuneesta asteroidi-iskusta. Kraatteri on kuitenkin herättänyt myös paljon kysymyksiä, sillä sitä ei voida yhdistää tunnettuihin eläinten joukkokuolemiin. Lähde: Tectonophysics

• Kaste kasvattaa vihanneksia autiomaassa Kun kuivuus iskee esimerkiksi Etiopiaan, on melkein mahdotonta saada kasveja kasvamaan rutikuivassa maassa. Uudenlainen kasvihuone kerää kasvien vapauttaman kasteen ja kastelee sillä kasveja öisin. Kerättyä kastetta voidaan myös käyttää juomavetenä. Lähde: Roots Up