Magneettijuna käytössä matkustajaliikenteessä

Millaiseen tekniikkaan magneettijunan kulku perustuu ja onko junia jo reittiliikenteessä?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Maailman ensimmäinen magneettijunareitti Pudongin lentoasemalta Shanghain kaupungin keskustaan avattiin 31.12.2002. Neitsytmatkallaan juna saavutti yli 400 kilometrin tuntinopeuden ja 30 kilometrin matka taittui kahdeksassa minuutissa. Saksalaisen Transrapid-yhtiön rakentama magneettilevitaatiojuna leijuu junan alustassa olevien sähkömagneettien avulla sentin verran radan yläpuolella, joten kitkavastusta ei juuri ole. Rataa pitkin kulkee vaihtovirta niin, että siihen muodostuu positiivisesti ja negatiivisesti varautuneita alueita. Vastaavasti alueet vetävät puoleensa ja hylkivät junan magneetteja, jolloin juna etenee vuoroin työntö-, vuoroin vetovoiman ansiosta.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: