Hyperloop top

Hyperloop-prototyyppi leijui ensi kertaa

Pitkään suunnitteilla ollut kulkuväline, joka voisi parhaimmillaan kulkea 1 200 kilometrin tuntinopeudella, on askelen lähempänä toteutumistaan. Ryhmä opiskelijoita on juuri saanut junan mallin leijumaan supermagneettien varassa.

keskiviikko 26. lokakuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

Tulevaisuudessa Los Angelesin ja San Franciscon välinen matka pitäisi taittua vain 35 minuutissa maata pitkin.

Tähän ainakin tähtää Hyperloop-hanke. Hyperloop on kehitteillä oleva superjuna, jonka huippunopeudeksi kaavaillaan 1 220 kilometriä tunnissa. Sen on määrä kiitää putkessa, josta ilma on lähes pumpattu pois, ja liikkua magneettien avulla.

Nyt Cincinnatin yliopiston opiskelijoiden ryhmän on onnistunut ensimmäistä kertaa saada rakentamansa 4,2 metrin prototyyppi leijumaan 0,63 senttiä alustan yläpuolella.

Elon Musk on Hyperloop-idean isä

Ryhmä on mukana suurimittaisessa kilpailussa, jonka ovat järjestäneet SpaceX ja hankkeelle kasvot antanut Elon Musk. SpaceX ei kehitä Hyperloop-junaa itse, mutta se on rakentanut Kaliforniaan Hawthorneen testiradan, jossa erityyppisiä ratkaisuja voidaan testata.

Kilpailuun on ilmoittautunut kaikkiaan 1 200 joukkuetta, jotka kilpailevat parhaasta Hyperloop-mallin rakentamisesta. Kaikki joukkueet – myös Cincinnatin opiskelijat – pyrkivät saamaan mallinsa valmiiksi tammikuun loppuun 2017 mennessä.

27.–29. tammikuuta 2017 järjestetään kilpailuviikonloppu, jolloin 29 parasta joukkuetta pääsee kokeilemaan prototyyppiään 1,6 kilometriä pitkällä testiradalla.

Hyperloop leijuu supermagneeteilla

Hyperloop-junasta kaavaillaan sellaista, että siinä matkustuskapselit liukuisivat kiskojen päällä putkessa, jossa ilmanpaine olisi alhainen ja ilmanvastus pieni.

Junan alla oleviat supermagneetit pitäisivät junan ilmassa kapselin ja kiskoihin asennettujen käämien välille syntyvässä magneettikentässä.

Putkea reunustavat aurinkopaneelit tuottaisivat järjestelmälle sähköä.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: