Voiko auto kulkea paineilmalla?

Paineilmalla toimivia autoja on yritetty kehittää useasti, ja nytkin on käynnissä joitakin hankkeita. Esimerkiksi Intian yksi suurimmista autonvalmistajista, Tata, on valmistelemassa ranskalaisen MDI-yrityksen kehittämän paineilmalla tankattavan auton tuotantoa. Auton tankkiin ahdetaan 90 kuutio-metriä ilmaa. Koska siellä vallitsee 30?000 kilopascalin paine, ilma on lämmintä. Kun ilma johdetaan moottorin yhteen kammioon, se laajenee ja jäähtyy ja painaa mäntää alaspäin. Kun ilma lämpenee ympäristön vaikutuksesta, se siirtyy viereiseen kammioon, laajenee taas ja painaa mäntää ylöspäin.

tiistai 1. syyskuuta 2009

Paineilmalla toimivia autoja on yritetty kehittää useasti, ja nytkin on käynnissä joitakin hankkeita. Esimerkiksi Intian yksi suurimmista autonvalmistajista, Tata, on valmistelemassa ranskalaisen MDI-yrityksen kehittämän paineilmalla tankattavan auton tuotantoa. Auton tankkiin ahdetaan 90 kuutio-metriä ilmaa. Koska siellä vallitsee 30?000 kilopascalin paine, ilma on lämmintä. Kun ilma johdetaan moottorin yhteen kammioon, se laajenee ja jäähtyy ja painaa mäntää alaspäin. Kun ilma lämpenee ympäristön vaikutuksesta, se siirtyy viereiseen kammioon, laajenee taas ja painaa mäntää ylöspäin. Jos paineilma-asemaa ei ole lähistöllä, tankki voidaan täyttää auton omalla kompressorilla, mikä on hidasta. Paineilma-autojen etuihin kuuluu se, että ne eivät tuota käydessään päästöjä. Siksi ne sopivat hyvin taajama-ajoon. Jos taas paineilmaa tehdään hiilellä, maakaasulla tai öljyllä tuotetulla sähköllä, paineilma-auton hyödyt ympäristön kannalta ovat kyseenalaisia.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: