Terrafugia transition

Transition: Lentokone, joka liikkuu myös maantiellä

Transition tarjoaa kulkijalle valinnanvaraa: sopisiko tänään paremmin ilmatie vai maantie?

maanantai 6. tammikuuta 2014 teksti Antje Gerd Poulsen

Lentoauto voi olla auto, joka lentää, mutta yhtä hyvin se voi olla lentokone, joka kulkee maantiellä. Näin päätteli yhdysvaltalainen lentokoneinsinööri Carl Dietrich kollegoineen, kun he lähtivät kehittämään omaa lentävää autoaan. Kehittelytyöstä syntyi Transition, joka teki ensimmäisen testilentonsa elokuussa 2013.

Lentoauto mahtuu autotalliin

Transition ratkaisee ainakin kaksi pienlentokoneiden ongelmaa: mistä löytää lentokoneelle tallipaikka ja mitä tehdä, kun sää on huono. Kun sää ei suosi lentämistä, Transitionilla voi ajaa maanteitä pitkin.

Lisäksi lentoauton siivet voi taittaa kokoon niin, että ajopeli mahtuu vaikkapa autotalliin.

Transition

Hinta: 223?000 euroa Saatavissa: 2015–2016 (tilattavissa jo nyt) Huippunopeus maassa/ilmassa: 110/185 km/h Suurin lentokorkeus: 3 000 metriä Moottori: 74,5 kW (100 hv) Rotax-moottori Matkustajapaikkoja: Ohjaaja + 1 Paino: 440 kg Vahvuus: Oikean lentokoneen ominaisuudet

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: