nb_u41 Toyota brintbil

Toyotan vetyauto myyntiin 2015

Sähköautot ovat alkaneet yleistyä, mutta vetyautot ovat antaneet odottaa itseään jo pitkään. Ensi vuonna Toyota tuo myyntiin ensimmäisen vetyautomallinsa.

torstai 9. lokakuuta 2014 teksti Carsten Nymann

Autoa, jossa bensiinimoottorin tilalla on polttokenno, on kehitetty aina kylmän sodan loppumisesta alkaen. Nyt näyttää siltä, että tekniikka vihdoin on lyömässä itseään läpi.

Yksi maailman suurimmista autoalan tapahtumista, Pariisin autonäyttely, jatkuu lokakuun 19. päivään asti. Siellä Toyota esitteli vetyautonsa, jota se on kehittänyt jo kaksi vuosikymmentä. Vetyauto, jonka toimintasäde ja suoritusominaisuudet ovat kilpailukykyiset bensiiniautoon verrattuna, tulee markkinoille ensi vuonna.

Vesihöyryä pakoputkesta

Toyota FCV (Fuel Cell Vehicle) käyttää polttoaineenaan vetyä. Vety ei kuitenkaan pala polttomoottorissa, vaan se reagoi ilman hapen kanssa akkua muistuttavassa polttokennossa.

Kohtaamisen tuloksena syntyy energialataus, jolla polttokenno pyörittää sähkömoottoria. Kun vedyn ja hapen ionit yhdistyvät, muodostuu vettä, joten vetyauton päästöt ovat siis pelkkää vesihöyryä.

Ongelmana puutteellinen infrastruktuuri

Tähän asti markkinoilla olleet muutamat vetyautot ovat olleet erittäin kalliita. Niitä on valmistettu vain vähän, ja ne ovat jääneet pienen ryhmän, useimmiten viranomaisten ja järjestöjen, käyttöön.

Vetyautojen suurin ongelma monissa maissa on tankkauspisteiden puute. Vetytankkausasemien rakentaminen on kallista, eikä siihen ryhdytä, ennen kuin niille on käyttöä.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: