Tekniikka turvatyynyn takana

Mikä laukaisee kuljettajan ja matkustajan turvatyynyn? Millaiseen järjestelmään sen toiminta perustuu?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Turvatyyny on kaasulla täyttyvä tekokuitupussi, joka on sijoitettu ohjauspyörän tai kojelaudan sisään. Auton etuosaan asennettu anturi reagoi törmäykseen. Ihan pieni tönäisy ei kuitenkaan laukaise turvatyynyjä, vaan iskuvoiman pitää olla vähintään yhtä iso kuin ihmisen juostessa 20 km:n tuntinopeudella päin seinää. Järjestelmä toimii vain nokkakolaritilanteessa, sillä muussa tapauksessa kuljettaja ja hänen vieressään matkustava henkilö voivat osua tyynyyn huonossa asennossa, jolloin siitä on usein enemmän haittaa kuin hyötyä. Törmäyshetkellä anturi antaa sähkösignaalin, joka laukaisee turvatyynyn täyttöpanoksen tai -panokset. Panos on itse asiassa kaasunkehitin: muodostuva kaasuseos, joka sisältää yleensä typpeä, hiilimonoksidia ja typen oksideja, pullistaa tekokuitupussin hetkessä. Pussi alkaa kuitenkin tyhjentyä siinä samassa. Kaasua poistuu pienistä rei’istä, jotta kuljettaja ja matkustaja painuisivat pussia vasten mahdollisimman pehmeästi. Järjestelmän aktivoitumisesta turvatyynyn täyttymiseen kuluu aikaa vain sekunnin kahdeskymmenesosa. Näin lyhyessä ajassa kuljettaja ja matkustaja eivät ehdi iskeytyä kojelautaan. Nykyään monissa henkilöautomalleissa on myös sivuturvatyynyjä. Ne toimivat käytännössä samalla tavalla kuin etuturvatyynyt.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: