Crashtest af biler

Dollarihymy törmää perhauton nokkaan

Nykyisin ihmiset voivat jäädä henkiin auto-onnettomuudesta, joka 1950-luvun Chevrolet Bel Airissa olisi merkinnyt varmaa kuolemaa. Törmäystesteillä on pysytty kehittämään autoihin muun muassa ilmatyynyjä ja iskua vaimentavia elementtejä.

tiistai 20. tammikuuta 2015 teksti Jens Trabolt

Ajoturvallisuus on parantunut paljon sitten 50-luvun Chevrolet Bel Airin

Autojen turvallisuutta on pystytty parantamaan vuosikymmenien varrella tekemällä törmäystestejä valvotuissa olosuhteissa. Sen jälkeen, kun Chevrolet Bel Air -mallia valmistettiin 1950-luvulla, autoihin ovat ilmestyneet muun muassa turvavyöt, niskatuet ja periksi antava ohjauspylväs, joka ei keihästä kuljettajaa kolarissa.

Alla on lueteltu isot turvallisuusinnovaatiot, joita eri vuosikymmeninä on tehty sen jälkeen, kun Chevrolet Bel Air ilmestyi maanteille:

? 1960-luku: Ohjauspylväs

Vanhoissa automalleissa, kuten Chevrolet Bel Airissa, kuljettaja sai rattia kannattelevasta ohjauspylväästä pahoja vammoja nokkakolareissa. 1960-luvun lopulla useimpiin autoihin ilmestyivät ohjauspylväät, jotka suojelivat kuljettajaa joko katkeamalla tai antamalla periksi.

? 1970-luku: Turvavyöt

Yksi ensimmäisistä törmäystesteissä havaituista asioista oli se, että pienelläkin nopeudella tapahtuneessa kolarissa (10–15 km/h) matkustajat iskeytyivät helposti auton sisäosiin. Esimerkiksi Suomessa turvavyön käytöstä tuli henkilö- ja pakettiauton etuistuimella pakollista vuonna 1975.

Vuoden 1975 jälkeen autoihin suunniteltiin myös muotoutuvia ja myötääviä vyöhykkeitä, jotka vaimentavat iskuja ja suojelevat siten matkustajia. Nykyisin jopa auton moottorit ja pyöräntuennat pystyvät vaimentamaan iskuja menemällä kasaan.

? 1990-luku: Paloturvallisuus

Nokkakolareissa polttoaineletkut voivat rikkoontua ja niistä vuotava polttoaine aiheuttaa vakavan tulipalovaaran. Vuotojen rajoittamiseksi tunnistimet katkaisevat polttoaineensyötön onnettomuustilanteissa. Järjestelmä otettiin useimmissa automalleissa käyttöön 1990-luvulla.

Aiemmin autojen ovet koostuivat vain kehysrakenteesta ja ohuesta metallilevystä. Lukemattomien testien ansiosta myös sivutörmäysten aiheuttamia vammoja on onnistuttu vähentämään suurlujuusteräksisillä sivupalkeilla.

? 2000-luku: Turvatyynyt tulevat

Törmäystestit ovat myös opettaneet, että ilmalla täyttyvät tyynyt estävät matkustajia ruhjoutumasta auton sisäosiin kolarin sattuessa. Turvatyynyistä tuli useimpien automallien vakiovaruste vuonna 2000.

Nykyisin autoja testataan myös sen vuoksi, että halutaan selvittää, kuinka hyvin ne suojelevat jalankulkijoita törmäyksissä. Vuodesta 2008 saakka käytössä on ollut muun muassa muotoilultaan vammoja ehkäiseviä puskureita ja joustavia konepeltejä, jotka pitävät jalankulkijan kaukana auton kovista osista, kuten moottorista.

Chevrolet Bel Airista moderniin autoon

Istahda ratin taakse ja kurvaile ajoturvallisuuden maailmaan. Lue lisää tästä artikkelista:

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: