Autourheilun lukuisat lajit ja monenlaiset menopelit

Millaisia autourheilulajeja on? Mikä elin määrää, millaisia ajoneuvoja eri lajeissa käytetään?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Autokilpailujen historia juontaa juurensa yli sadan vuoden taakse. Heinäkuussa 1894 kilpailtiin siitä, kuka ajaisi nopeimmin Pariisista Roueniin. Kilvan voitti Gustave Kreutler Peugeotillaan. Kansainvälistä autourheilutoimintaa valvomaan perustettiin vuonna 1904 Kansainvälinen Autoliitto, josta käytetään ranskankielisestä nimestä muodostettua lyhennettä FIA. Suomessa autourheilun johtoelimenä toimii Autourheilun Kansallinen Keskusliitto, AKK ry. FIA:ssa Suomea edustava AKK valvoo sekä kansainvälisten että kansallisten autourheilusääntöjen noudattamista suomalai- sessa autourheilutoiminnassa. Autourheilulajeja ja -kilpailuja on monenlaisia. Eri lajeissa ja luokissa käytetään erilaista kalustoa, joiden ominaisuuksista on annettu säännöissä tarkat ohjeet. Autourheilulajit jakautuvat mm. autosuunnistukseen, kartingiin, ralli- ja rata-autoiluun, rallisprintiin ja offroad-autoiluun. Suomessa suosittu autourheilulaji on ns. jokamiehenluokka. Siinä käytettävän auton hinta ei saa ylittää 4000 markkaa. Jokamiehenluokan kilpailuja järjestetään vuosittain parisataa eri paikkakunnilla, ja niihin voi osallistua satoja kuljettajia. Lisätietoja autourheilusta Suomessa saa mm. AKK:n Internet-sivuilta osoitteesta: www.akkry.fi.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: