Volvo batteries

Kori toimii akkuna

Auton akku: Uusi materiaali tekee auton osista sähkönvarauslaitteita.

tiistai 25. helmikuuta 2014

Isot akut ovat historiaa

Volvo-yhtiön palveluksessa oleva ruotsalaisinsinööri Per-Ivar Sellergren uskoo, että aika alkaa olla kypsä autojen lyijyakun seuraajalle. Hän on yhdessä englantilaisen Imperial College London -yliopiston tutkijoiden kanssa kehittänyt 3,5 vuotta sähkönvarausjärjestelmää, joka sisältyy auton rakenteisiin. Se perustuu komposiittiin, jossa on kerroksittain hiilikuitua, nanoakkuja ja superkondensaattoreja.

Nanoakkuja ja superkondensaattoreita

Yhdistelmämateriaalia voidaan käyttää auton valmistusaineena, sillä se muovautuu osiksi, jotka kovetetaan paistamalla.

Uusi materiaali sopii vaikkapa moottori- ja tavaratilan kanneksi ja ovilevyiksi. Se on kevyempää ja kestävämpää kuin teräs. Koska sähkönvarausjärjestelmä tekee akusta tarpeettoman, se paitsi leikkaa vähän auton painoa myös tuo hiukan lisää väljyyttä usein ahtaaseen moottoritilaan.

Lisäksi keksintö soveltuu sähköauton energialähteeksi. Sen varassa on mahdollista ajaa 130 kilometriä yhdellä latauksella.

sanasto

Superkondensaattori: Sähköenergiaa varastoiva komponentti. Varastoituminen perustuu sähkökemiallisiin ilmiöihin kuten akussakin. Energiatiheys riippuu rakenteesta.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: