Virtual Cable

Tietotekniikka mullistaa tieliikenteen

Ajamisesta tulee mukavampaa, helpompaa ja turvallisempaa, kun siirrytään käyttämään automaattijärjestelmiä.

maanantai 26. maaliskuuta 2012 teksti Henrik Bendix

Istuudut etuistuimelle ja sanot ääneen, minne haluat mennä. Otat mukavan asennon ja annat auton hoitaa ajamisen. Sinun ei tarvitse koko aikana tehdä yhtään ohjausliikettä eikä seurata muita tienkäyttäjiä. Sen sijaan voit kaikessa rauhassa syventyä päivän lehteen.

Näin vaivattomasti sujuu esimerkiksi työmatkaliikenne niissä visioissa, joissa autot pystyvät siirtymään paikasta toiseen ilman kuljettajaa. Automaattiajoneuvojen kehitystyössä tärkeimpänä päämääränä ei ole kuitenkaan laiskottelumahdollisuuksien lisääminen, vaan siinä tähdätään ennen kaikkea turvallisuuden parantamiseen. Liikenneonnettomuuksien syynä on hyvin usein inhimillinen tekijä, kuten vahingossa tehty ajovirhe tai liian suuri tilannenopeus.

Automatiikka ei erehdy ihmisen tavoin. Siksi sen avulla uskotaan olevan mahdollista vähentää tehokkaasti liikennekuolemia, joita sattuu joka päivä yli 3?000 eri puolilla maailmaa.

Tavallinen auto saa aivot ja aistit

Periaatteessa mikään ei enää estä rakentamasta robotin kaltaista autoa. Nykytekniikan sopivuudesta tarkoitukseen on saatu paljon näyttöä niin Euroopassa kuin Pohjois-Amerikassakin. Muun muassa italialaiset prototyypit ovat pystyneet ajamaan Italiasta Kiinaan.

Avainasemassa ovat erilaiset kuvaus- ja mittausjärjestelmät. Auton silminä voivat toimia tutka, videokamera, laserkeilain, satelliittipaikannin... Toisiaan täydentäviä vaihtoehtoja on niin paljon, että niiden yhdistelmillä voidaan varmistaa turvallisuus kaikissa tilanteissa ja ympäristöissä, vaikka auto olisi liikkeellä ilman varsinaista kuljettajaa.

Tiedot tuulilasissa

Tuhansien kilometrien pituisista onnistuneista koeajoista huolimatta menee vielä jonkin aikaa, ennen kuin täysin automaattiset ajoneuvot ilmestyvät katukuvaan. Todennäköisesti autoilijat saavat ensin esimakua niiden tekniikasta nykyisenkaltaisissa autoissa, jotka vaativat vielä aktiivista ohjaamista. Odotettavissa on monenlaisia ajomukavuutta ja turvallisuutta parantavia uudistuksia. Osaa tuoreista keksinnöistä ollaan vasta kaupallistamassa, mutta osa on jo tätä nykyä täyttä totta.

Hyvä esimerkki tällaisesta uutuudesta on heijastusnäyttö. Se tuo silmien eteen tuulilasille vaikkapa niitä tietoja, joita on vanhastaan pitänyt katsoa kojelaudan mittareista. Kun katsetta ei tarvitse siirtää pois liikenteestä, kuljettaja pääsee helpommalla ja turvallisuus paranee.

Huono näkyvyys ei enää haittaa

Nykyiset heijastusnäyttösovellukset ovat vielä suhteellisen yksinkertaisia. Niissä nähdään kuitenkin huimia kehitysmahdollisuuksia, voidaanhan ajon aikana kerätä ajantasaista tietoa mitä moninaisimmilla järjestelmillä. Ja kaikki tämä informaatio pystytään välittämään helposti kuljettajalle – ja tietenkin myös häntä palvelevalle automatiikalle.

Vaikka modernit navigaatiopalvelut helpottavat merkittävästi reitin suunnittelua ja suunnistusta vieraassa ympäristössä, itse ajolinjoista päättäminen tuottaa monille tuskaa. Kalifornialainen Making Virtual Solid -yhtiö (MSV) kehittää virtual cable -nimistä navigaatiosovellusta, jossa tuulilasille heijastettava punainen viiva kertoo, milloin pitää vaihtaa kaistaa tai kääntyä risteyksestä.

Jo jonkin aikaa on tutkittu, millaisista tiedoista ajotilanteessa olisi eniten hyötyä tai iloa. Erityisen tarpeellisiksi on todettu törmäysvaroitukset. Esteitä havaitsevia järjestelmiä alkaa olla joka lähtöön. Auton lähiympäristöstä voidaan hankkia tietoa monenlaisilla mittaus- ja kuvausjärjestelmillä radioaalloilla toimivista tutkista video- ja infrapunakameroihin.

Osa törmäysvaarasta varoittavasta tekniikasta toimii luotettavasti myös silloin, kun näkyvyys on huono esimerkiksi pimeyden tai sumun takia. Infrapunakamera ei tarvitse päivänvaloa, sillä se ottaa vastaan lämpösäteilyä, tutkakuva syntyy takaisin heijastuvista radioaalloista ja laserkeilaimeksi kutsuttu laite tuottaa etäisyystietoja nimensä mukaisesti lasersäteiden avulla. Jos auto on varustettu konenäöllä, se voi liikkua turvallisesti siinäkin tapauksessa, että sen kuljettaja ei käytännössä näe eteensä.

Teema

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: