Trypanosoma brucei

Geenianalyysi paljasti unitaudin akilleenkantapään

Brittitutkijat ovat löytäneet vaarallista unitautia levittävän loision heikot kohdat.

keskiviikko 13. kesäkuuta 2012

Tsetsekärpästen levittämän Trypanosoma brucei -loision aiheuttamaan unitautiin kuolee vuosittain yli miljoona ihmistä. Tautiin on lääkkeitä, mutta niiden toimintatapaa ei täysin tunneta. Lisäksi trypanosoomaloisio kehittyy helposti vastustuskykyisiksi niille.

Nyt brittiläinen tutkijaryhmä on saanut valmiiksi analyysin, josta selviää, miten lääkkeet vaikuttavat loision geeneihin. Tutkimuksessa selvisi myös, miten trypanosoomaloision vastustuskyky lääkeaineelle kehittyy ja mitä loision heikkoja kohtia voidaan käyttää hyväksi uusia lääkkeitä kehitettäessä.

Rna-interferenssimenetelmällä tehdyssä analyysissä käytiin läpi yli 99 prosenttia trypanosoomaloision noin 7?500 geenistä. Viiteen eniten käytettyyn lääkkeeseen reagoi kaikkiaan 55 geeniä. Yksi yleisimmistä ja vanhimmista unitautilääkkeistä, suramiini, sai aikaan reaktion 28 geenissä.

Geenien toimintaa tutkimalla saatiin selville, miten lääkeaineet vaikuttavat ja miten trypanosoomaloisio suojautuu niitä vastaan.

Analyysissä paljastui, että ainakin kolmen lääkeaineen teho kilpistyy siihen, että loisio oppii estämään niitä tunkeutumasta sen solukalvojen läpi.