Syöpä

Tutkijat käyvät taisteluun syöpää vastaan.

Sota syöpää vastaan: Tutkijat nujertavat yhteisvoimin kasvaimia

Ihminen on taistellut syöpää vastaan vuosituhansien ajan. Silti tämä aggressiivinen tauti tappaa yli kahdeksan miljoonaa ihmistä joka vuosi. Artikkelisarjamme kertoo taistelun tärkeimmistä virstanpylväistä ja siitä, miten tutkijat kaikkialla maailmassa käyvät yhteisvoimin syöpää vastaan käyttämällä apunaan vasta-aineita, geenitekniikkaa ja keinotekoisia kasvaimia.

sunnuntai 4. maaliskuuta 2018 teksti Af Johann Mar Gudbergsson & Christian Juul

Kaikkein aggressiivisimpia syöpämuotoja hoidetaan leikkauksilla, sädehoidoilla ja lääkkeillä. Hoidosta huolimatta syöpä ilmaantuu monesti uudelleen.

Syynä on se, että kasvaimessa piilee useimmiten sellaisia soluja, jollaiset pystyvät pitämään pintansa tiukassa paikassa.

Syöpäsolut muuntuvat paljon nopeammin kuin normaalit solut ja saavat siksi usein uusia ominaisuuksia.

Syöpäsolut ovat sitkeitä

Mutaatioista seuraa, että yksi ja sama kasvain voi sisältää monenlaisia syöpäsoluja. Osa saattaa sietää säteilyä, osa solunsalpaajia ja osa molempia.

Siinäkin tapauksessa, että hoito tehoaa hyvin, on mahdollista, että kaikkia syöpäsoluja ei saada nitistetyksi. Silloin on olemassa vaara, että tauti uusiutuu.

Sinä aikana, kun kasvain kasvaa, sen sitkeähenkiset solut jatkavat muuntumistaan. Kasvaimesta tulee siten kirjava mosaiikki.

Lue seuraavasta Tieteen Kuvalehdestä, miten tutkijat kehittävät uusia tehokkaita menetelmiä taistelussa syöpää vastaan.

Syöpäsolut leviävät elimistöön

Ennen pitkää jotkin solut saavat kyvyn irrottautua kasvupaikastaan. Ne leviävät verenkierron kautta muualle elimistöön ja asettuvat aloilleen.

Näin pääkasvaimen ulkopuolelle syntyy muita kasvaimia, joita kutsutaan etäpesäkkeiksi. Levinneen syövän ennuste on usein huono.

Tietokannat kartoittavat syövän

Valtavien avointen tietokantojen ansiosta eri puolilla maailmaa toimivat tutkijat pystyvät nyt jakamaan syöpätietämystään.

Tietokannat sisältävät informaatiota siitä, miten erilaiset mutaatiot vaikuttavat syöpäsoluihin ja millä tavalla solujen tuhannet proteiinit tekevät yhteistyötä ristiin rastiin.

Kokonaiskuva mahdollistaa syövän analysoimisen pienimpiä yksityiskohtia myöten. Tarkka kuva auttaa kirimään aggressiivisen taudin etumatkan kiinni ja nujertamaan sen silloinkin, kun syöpäsolut kehittävät uusia ominaisuuksia.

Sota syöpää vastaan jatkuu

Sarjan seuraavissa artikkeleissa kerrotaan perusteellisesti syöpätutkijoiden työstä ja heidän kohtaamistaan suurimmista haasteista:

• Sota syöpää vastaan: Vasta-aineet houkuttelevat syövän piilostaan
  • Sota syöpää vastaan: Testi osoittaa syövän heikkoudet
  • Sota syöpää vastaan: Geenitekniikka vahvistaa immuunijärjestelmää
  • Sota syöpää vastaan: Keinotekoiset kasvaimet optimoivat aseet

Tilaamalla Tieteen Kuvalehden uutiskirjeen saat myös seuraavat osat artikkelisarjasta Sota syöpää vastaan suoraan sähköpostiisi.