Cancer cells

Solujen kasvun säätely

Kaikilla keskeisillä syöpäsairauksilla voi olla yhteys D-vitamiinin puutokseen.

maanantai 20. syyskuuta 2010 teksti Anders Enevold Christensen

D-vitamiinin on todettu vaikuttavan merkittävästi solujen kasvuun ja kehitykseen. D-vitamiinista onkin uumoiltu tehokasta asetta syöpäsairauksia vastaan, sillä useissa tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että puutostila voi altistaa peräti 17 erilaiselle syövän muodolle, kuten rinta-, keuhko-, munuais- ja eturauhassyövälle. Tieteellistä näyttöä on saatu viime aikoina myös siitä, että päivittäinen 25 mikrogramman D-vitamiinilisä saattaa pienentää rinta-, keuhko-, haima- ja paksusuolisyövän riskiä 40:stä 75 prosenttiin.

D-vitamiini vaikuttaa ainakin kolmeen geeniin

Teoriassa asioiden välinen yhteys on selvä, sillä syöpä johtuu solunjakautumisen häiriintymisestä ja D-vitamiini säätelee immuunireaktioita, jotka tuhoavat epänormaaleja soluja. Lisäksi D-vitamiini vaikuttaa ainakin kolmeen geeniin, jotka voivat eri vaiheissa keskeyttää solujen kehittymisen ja käynnistää niissä ohjelmoiduksi solukuolemaksi kutsutun tapahtumasarjan. Solut tekevät tavallisesti itsemurhan, kun ne menettävät normaalin toimintakykynsä ikääntymisen, stressin, virustartunnan tai dna-vaurioiden takia. Solujen kasvua hillitsevä järjestelmä on välttämätön, jotta esimerkiksi elimet kehittyvät oikein sikiöaikana, immuunireaktiot rauhoittuvat vaaran mentyä ohi, lihakset ja luut eivät epämuodostu ja ruoansulatus ja aineenvaihdunta toimivat parhaalla mahdollisella tavalla. D-vitamiinin puutoksesta voi siksi seurata monenmoisia terveysongelmia.

Psoriasis

D-vitamiini säätelee myös ihon solujen kasvua. Psoriasis ja atooppinen ihottuma ovat kroonisia tauteja, joissa ihon uusiutumisen säätely on häiriintynyt. D-vitamiini voi ehkäistä niille ominaisia ihomuutoksia.