Leukemia

LÄPIMURTO: Uusi hoito myöhäisvaiheen leukemiaan

Leukemia on onnistuttu panemaan kuriin immunijärjestelmää manipuloimalla. 93 prosenttia potilaista saatiin oireettomiksi.

tiistai 3. toukokuuta 2016 teksti Babak Arvanaghi

Henkiinjäämisen toivo alkoi hiipua 29 yhdysvaltalaisella leukemiapotilaalla.

Kaikki keinot yrittää saada heillä syöpä kuriin olivat valuneet tyhjiin, ja lääkärit olivat jo lähes luopuneet toivosta.

Uusi kokeellinen hoitomenetelmä pelasti heistä 27 eli 93 prosenttia. Sen avulla tauti saatiin pysähtymään ja oireet katoamaan.

T-solut käyvät syövän kimppuun

Kaikilla 29 koehenkilöllä oli pitkälle edennyt leukemia. Perinteiset hoitomenetelmät, kuten luuydinsiirto ja solunsalpaajat, eivät olleet tehonneet siihen.

Heitä hoitavat lääkärit päättivätkin turvautua kokeelliseen T-soluterapiaan, jossa elimistön oma immuunijärjestelmä kukistaa syövän.

Yleensä T-solut, jotka ovat osa immuunijärjestelmää, eivät pysty havaitsemaan syöpää. Muuntamalla potilaan T-solujen geenejä T-solut saatiin usutettua silti syövän kimppuun.

T-solut varustettiin niin sanotulla CAR (chimeric antigen receptor) -reseptorilla, joka kykenee tarttumaan CD19-soluihin. Niitä taas esiintyy yleensä pitkälle edenneessä leukemiassa.

Vielä pitkä tie edessä

Huolimatta kokeen hyvistä tuloksista menetelmän kehittäneet tutkijat painottavat sitä, että menetelmä on vielä niin uusi, että ei tiedetä, miten hyvin se loppujen lopuksi tehoaa.

Syövän uusiutumisesta ei ole juuri merkkejä – niin tosin kävi muutamille niistä 27 potilaasta, jotka reagoivat hoitoon aluksi hyvin. Lisäksi hoidolla näyttää olevan joitakin sivuvaikutuksia, kuten korkea kuume ja alhainen verenpaine. Lääkärit ovat silti hyvin toiveikkaita sen suhteen.

Uusi menetelmä on erittäin kehityskelpoinen, ja se antaa toivoa potilaille, joilta muut vaihtoehdot ovat loppuneet.