Immunoterapia

Immunoterapia opettaa elimistön tappamaan syövän

Immunoterapiaksi kutsuttu hoitomuoto on osoittautunut tehokkaaksi aseeksi syöpää vastaan. Se usuttaa immuunijärjestelmän hyökkäämään syöpäsolujen kimppuun. Isokin kasvain voi hävitä jäljettömiin jo muutamassa viikossa.

tiistai 5. tammikuuta 2016 teksti Anne Lykke ja Gorm Palmgren

Immunoterapiaksi kutsuttujen aineiden käyttö yleistyy sairaaloissa. Ne tukevat potilaan immuunijärjestelmää niin, että elimistö pystyy tappamaan syöpäkasvaimet itse.

Jo nyt uusilla älykkäillä hoitomuodoilla on onnistuttu parantamaan potilailta muun muassa leukemia. Yhdessä uskomattomimmista menestystarinoista senttimetrien kokoinen ihosyöpäkasvain katosi muutamassa viikossa.

Immunoterapia pönkittää elimistön valmiuksia

Immunoterapia ei solunsalpaajien ja sädehoidon tavoin kohdistu syöpäsoluihin. Sen sijaan se stimuloi immuunijärjestelmää niin, että elimistö pystyy itse taistelemaan syöpäsoluja vastaan.

Immunoterapia voi periaatteessa tappaa syöpäsolut ilman muita hoitomenetelmiä samalla lailla kuin elimistö pystyy yleensä hankkiutumaan itse eroon haitallisista bakteereista ja viruksista.

Syöpäsoluja ei ole kuitenkaan yhtä helppo kukistaa, sillä ne suojautuvat immuunijärjestelmän hyökkäyksiltä monin tavoin. Immunoterapia riisuu syöpäsolut aseista niin, että elimistön omat joukot pääsevät tappamaan ne.

Nainen, jolla oli rinnan alla halkaisiljaltaan noin viisisenttinen melanoomakasvain, kokeili immunoterapiaa. Kolme viikkoa lääkeannosten ottamisesta kasvain oli kadonnut ja sen tilalla oli vain aukko rintakehässä. Kun napsautat kuvaa, näet sen suurempana.

Elimistö voi oppia tunnistamaan syövän

Yksi eniten käytetyistä immunoterapiamuodoista on T-soluterapia. T-solut ovat tärkeä osa immuunijärjestelmää, ja eri T-solutyyppien tehtävät vaihtelevat syöpäsolujen tunnistamisesta ja niiden tappamiseen.

T-soluterapiassa potilaalta etsitään ne T-solut, jotka kykenevät parhaiten tuhoamaan syövän. Niitä kasvatetaan lisää laboratorio-oloissa niin, että saadaan miljardeja T-soluja ruiskutettavaksi takaisin potilaan elimistöön. Menetelmällä on pelastettu jo monia ihmishenkiä.

Immunoterapia tappaa pitkälle edenneenkin syövän

Michal Besser Tel Avivin yliopistosta Israelista kokeili vuonna 2013 T-soluterapiaa 57 potilaalla, joilla oli pitkälle edennyt melanooma eli ihosyöpä. Koehenkilöistä 40 prosentilla syöpäkasvaimet olivat vielä kolme vuotta hoidosta selvästi pienempiä, ja 9 prosentilla syöpä katosi kokonaan.

T-soluterapia näyttää tepsivän myös suolistosyöpiin. Sen osoittivat Guiyangin yliopistollisen sairaalan tutkijat Kiinassa vuonna 2015. Kaksi vuotta hoidon jälkeen 56 prosenttia potilaista oli yhä hengissä, kun vertailuryhmästä, jonka jäsenet eivät olleet saaneet immunoterapiaa, vain 18 oli yhä elossa.

Immunoterapia lupaa suuria

T-soluja voidaan ohjata oikeaan suuntaan niin sanotuilla monoklonaalisilla vasta-aineilla, jotka sitouvat T-solujen pinnan tiettyyn kohtaan. Vasta-aineet muodostavat T-soluille suojaverhon, jonka läpi syöpäsolut eivät pääse heikentämään niitä.

Immunoterapiasta on kehitteillä monia lupaavia muotoja, joilla toivottavasti pian pystytään kukistamaan kaikenlaiset syövät nopeasti ja tehokkaasti.

Immunoterapia saa seuraa muista uusista hoitomuodoista