Uusi hoito syöpää vastaan - CRISPR
Syöpä

Tutkijat ohjelmoivat immuunisolujen geenejä uudelleen.

© Shutterstock

Geenitekniikka saa immuunisolut taltuttamaan syövän

Uraauurtavaa uutta syöpähoitoa testataan ihmisillä ensimmäisen kerran. Hoito perustuu CRISPR-tekniikkaan, jonka avulla tutkijat voivat hallita ihmisen geenejä tarkemmin kuin koskaan aiemmin.

torstai 5. lokakuuta 2017 teksti Christian Juul

Tutkijat voivat muuttaa immuunisoluja niin, että niistä tulee maalinhakeutuvia tappajia, jotka omatoimisesti voivat hävittää syöpäsoluja elimistöstä. Hoidon takana on mullistava CRISPR-geenitekniikka.

CRISPR-tekniikkaan kuuluu kolme työkalua, joilla solusta voidaan poistaa tietyt geenit ja tilalle saadaan liimattua uudet toivotut geenit. Työkalut on omittu bakteereilta, jotka tuhoavat niillä tarvittaessa itselleen vihamielisten virusten geenejä.

CRISPR-tekniikka kehitettiin kymmenen vuotta sitten, ja nyt siitä on tullut yksi tieteen tärkeimmistä menetelmistä. CRISPR on tarkka, edullinen ja helppokäyttöinen. Siksi pelkästään tänä vuonna sillä tehdään maailmassa yli 3 000 tieteellistä koetta.

Kokeet ihmisillä käynnissä

Ensimmäisinä maailmassa CRISPR-tekniikkaan perustuvaa hoitoa kokeilevat kiinalaispotilaat. Ja lisää on luvassa, sillä yksi Yhdysvalloissa kehitetty hoito on valmis testivaiheeseen, ja tutkijat odottavat mielenkiinnolla sen tuloksia.

Hoidon aikana lääkärit ottavat potilaista immuunisoluja ja ruiskuttavat niihin geenin, joka saa solut hakeutumaan syöpäkasvaimeen. Samalla solusta poistetaan kaksi geeniä, jotka normaalitilanteessa estäisivät immuunisoluja hyökkäämästä kasvaimen kimppuun.

Kun muuntogeeniset immuunisolut siirretään potilaaseen, ne lähtevät etsimään syöpäkasvainta. Yhdysvalloissa ja Kiinassa tehtävistä kokeista odotetaan tuloksia ensi vuonna.