Deadly virus

Tutkijat loivat tappavan viruksen

Kaksi tutkijaa valmisti 2011 lintuinfluenssavirus H5N1:stä entistä vaarallisemman muunnelman. He perustelivat tekoaan sillä, että torjuntakeinojen kehittämiseksi virus on tunnettava mahdollisimman hyvin. Oliko koe oikeutettu? Osallistu keskusteluun.

Yhdysvaltalainen ja alankomaalainen tutkija valmistivat vuonna 2011 tieten tahtoen lintuinfluenssavirus H5N1:stä entistäkin vaarallisemman muunnelman.

Neljä tappavaa muutosta

Alkuperäinen virus on tappava niin linnuille kuin ihmisillekin, mutta se tarttuu ihmisiin vain lintujen välityksellä. Siksi ihmisuhrien määrä kymmenen viime vuoden aikana on jäänyt neljäänsataan koko maailmassa.

Neljällä geenimuunnoksella viruksesta syntyi versio, jolla on kyky levitä pisaratartuntana myös ihmisestä ihmiseen.

Tappavan viruksen tunteminen voisi suojata ihmisiä

Alankomaalainen Ron Fouchier rotterdamilaisesta Erasmus-yliopistosta ja Yoshihiro Kawaoka Wisconsinin yliopistosta Yhdysvalloista perustelevat tekoaan sillä, että torjuntakeinojen kehittämiseksi on välttämätöntä tuntea taudinaiheuttaja mahdollisimman hyvin.

Toistaiseksi virus ei ole levinnyt laboratorioiden ulkopuolelle.

Terrorismin pelko

Toiset tutkijat olivat eri mieltä. He halusivat pitää neljä geenimuunnosta salassa, sillä jos tappavan viruksen teko-ohje olisi kaikkien saatavilla, terroristit voisivat levittää tuhoisan taudin kaikkialle maailmaan.

Aluksi johtavat tiedelehdet Nature ja Science pitivätkin koetulokset salassa, mutta puolen vuoden harkinta-ajan jälkeen ne julkaisivat kaikki tiedot 2012.

Mitä mieltä olet?

Onko oikein tehdä kokeita, joilla voi olla tuhoisat seuraukset? Pitäisikö ainakin tulokset salata? Kerro kantasi nettisivuillamme.

Kerro mielipiteesi ja osallistu keskusteluun Facebook-sivuillamme.