miesflunssa

Estrogeeni suojaa naisia influenssalta

Uuden tutkimuksen mukaan influenssa iskee miehiin kovemmin kuin naisiin.

keskiviikko 20. tammikuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

Näyttää siltä, että yhdysvaltalainen tutkijaryhmä voi ratkaista kiistan siitä, valittavatko miehet naisia enemmän silloin, kun heihin on iskenyt influenssa.

Johns Hopkinsin yliopiston tutkijat ovat nimittäin todenneet, että naishormoni estrogeeni antaa suojan influenssavirus A:ta vastaan. Tulokset on julkistettu American Journal of Physiology -lehdessä.

Aiemmat tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että estrogeenillä olisi suojaava vaikutus myös HI-, C-hepatiitti- ja ebolavirusta vastaan.

Naisilla influenssa on heikompi

Virus aiheuttaa sairauden tunkeutumalla soluun ja teettämällä itsestään kopioita isäntäsolussa.

Tutkimuksessa otettiin solunäytteitä 10 miehen ja 42 naisen nenän sisäpinnalta – kyseessä olivat solut, joihin influenssavirus useimmiten tarttuu.

Petrimaljassa tutkijat altistivat solut 17?-estradioli-estrogeenille ja SERM-lääkeaineelle (Selective Estrogen Receptor Modulator), jolla on samankaltainen vaikutus kuin estrogeenilla.

Sitten he lisäsivät petrimaljaan A-influenssaviruksen. Estrogeeni ja SERM selvästi vähensivät viruksen kykyä lisääntyä naisilta otetuissa soluissa – mutta ei miehiltä otetuissa solunäytteissä.

Miehille ei ole luvassa apua

Naisilta otetut solut käsiteltiin joko estrogeenillä tai SERM-aineella 72–24 tuntia ennen kuin ne altistettiin influenssavirukselle. Käsittelyn jälkeen solujen vastustuskyky virusta vastaan kasvoi niin, että naisten soluissa oli huomattavasti vähemmän influenssaviruksia kuin miehiltä otetuissa solunäytteissä.

Myös miehiltä otetut solunäytteet saivat estrogeenikäsittelyn, mutta niiden vastustuskyky influenssaa vastaan ei kasvanut. Syynä siihen on se, että estrogeeni vaikuttaa naisten soluihin paljon voimakkaammin kuin miesten soluihin. Se puolestaan johtuu siitä, että naisen elimistö tuottaa suuria määriä estrogeeniä, johon naisten solut reagoivat perimänsä ansiosta.

Vaikuttaa siis siltä, että naisten estrogeeni suojelee naisia influenssalta. Tällaista suojaa ei miehillä ole, eivätkä he voi myöskään saada sitä keinotekoisesti.