Viruksilla on varaa tappaa isäntäeliönsä

Tuhoamalla isäntänsä mikrobi heikentää omia elinmahdollisuuksiaan. Miten voi olla biologisesti perusteltua, että jotkin virukset pystyvät tappamaan isäntäeliön?

Mikro-organismeja eli pieneliöitä on monenlaisia, esimerkiksi bakteereja, viruksia, alkueläimiä ja sieniä. Niiden joukossa ovat hyvin edustettuina niin sanotut mikroparasiitit eli mikroskooppisen pienet loiset, jotka lisääntyvät isäntänsä sisällä. Mikroparasiitteja ovat muun muassa virukset ja bakteerit, joilla on hyvä lisääntymiskyky ja jotka tulevat nopeasti lisääntymiskykyisiksi. Virukset ovat dna:ta tai rna:ta sisältäviä pieneliöitä, jotka pystyvät lisääntymään vain elävissä soluissa. Monet niistä ovat taudinaiheuttajia. Osa viruksista, muun muassa Ebola-, hi- ja sars-virukset, aiheuttaa ihmiselle hengenvaarallisia sairauksia. Virukset jaetaan kolmeen ryhmään: bakteeriviruksiin eli faageihin sekä eläin- ja kasviviruksiin. Virukset loisivat soluissa tietyn kaavan mukaan. Virus siirtää geneettisen aineksensa soluun, jossa se alkaa monistua. Lisääntymisvaiheen lopuksi virukset tuhoavat isäntäsolun, jolloin uusi sukupolvi pääsee etsimään itselleen lisääntymispaikkaa. Vaikka virukset tarvitsevat isäntäsolun voidakseen lisääntyä, ne ovat itsenäisiä geneettisiä järjestelmiä. Tappamalla isäntäeliön virukset toimivat itsetuhoisesti. Niillä näyttää olevan tähän varaa, sillä virukset ovat menestyjiä. Virusten kehityshistoria osoittaa niiden olevan erittäin sopeutumiskykyisiä ja jatkuvasti askeleen edellä ihmistä, joka yrittää taltuttaa vaarallisia taudinaiheuttajia.