tape terahertz scanner

Tavallisella teipillä saa röntgenkuvan sormesta

Teippirulla soveltuu muuhunkin kuin lahjojen paketoimiseen. Kun teippiä vedetään rullasta, siitä vapautuu sekä valoa että röntgensäteilyä. Katso videolta, miten tutkijat ottavat röntgenkuvan sormesta teipin avulla.

keskiviikko 4. joulukuuta 2013

Lue terahertsisäteistä

Lue artikkeli terahertsisäteistä, sähkömagneettisesta säteilystä, jonka avulla "nähdään" vaatteiden alta esimerkiksi aseet tai räjähdysaineet. Tieteen Kuvalehden tilaajana voit ladata artikkelin tästä.

Teipillä röntgenkuvia

Vuoden 2008 tiedeuutisia oli Kalifornian yliopiston tutkijoiden huomio, että kun tavallista teippiä vedetään rullasta, liimapinnan ja teipin välistä vapautuu paitsi valoa myös röntgensäteilyä. Röntgensäteitä vapautuu niin paljon, että niillä periaatteessa saisi läpivalaisukuvan sormesta. Katso video tästä:

Teippi tuottaa terahertsisäteitä

Kaksi australialaisen Wollongongin yliopiston tutkijaa selvitti teipin säteilyn saloja lähemmin. Jo vuonna 2009 selvisi, että teippi tuottaa myös terahertsisäteitä. Teippiä vedettäessä liimapinta saa positiivisen ja alle jäävän teipin muovi negatiivisen varauksen. Kun positiivisesta negatiiviseen hyppäävien elektronien nopeus hidastuu muovissa, vapautuu terahertsisäteilyä. Tosin säteilyn energiasisältö on hyvin pieni.

T-säteillä paljon käyttökohteita

Terahertsisäteily on sähkömagneettista säteilyä, joka läpäisee suurin piirtein kaiken paitsi nesteen ja metallin. Kun säteet heijastuvat kohtaamistaan esineistä tai aineista, ne käyttäytyvät eri tavoin sen mukaan, mistä aineesta on kyse. Siksi heijastuman avulla voidaan tunnistaa muun muassa räjähdysaine tai ase, vaikka heijastuma ei paljasta yksityiskohtia vaan ainoastaan sen, mistä aineesta esine koostuu.

Parhaillaan tutkijat kehittävät läpivalaisukameraa. Toiveissa on, että teipin tuottamia terahertsisäteitä voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää.