simpukkaliima TOP

Simpukkaliima sulkee haavat nopeasti

Simpukasta löydetty proteiini antoi tutkijoille inspiraation biologiseen liimaan, joka sulkee haavan ja pysäyttää verenvuodon 60 sekunnissa – ilman arpia.

keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

Simpukka kiinnittyy rantakiveen tai muuhun alustaansa niin lujasti, että sen irti saaminen on kovan työn takana.

Lujan otteen salaisuus on simpukan raajan erittämä proteiini, joka toimii kuin vedenkestävä superliima.

Eteläkorealaisen Pohangin yliopiston tutkijat saivat simpukasta innoituksen kirurgiselle liimalle, jolla voidaan korvata neula ja lanka ja keinotekoisista aineista valmistetut haavaliimat.

Simpukkaliimasta ei jää arpia

LAMBA-nimen (light-activated, mussel protein-based bioadhesive eli ”valosta aktivoituva simpukkaproteiinipohjainen biologinen liima”) saanut liima sulkee haavan ja pysäyttää verenvuodon 60 sekunnissa. Se ei aiheuta arpikudosta haavaan.

Valosta aktivoituva tarkoittaa sitä, että valo käynnistää liimassa reaktion, joka vahvistaa proteiinien välisiä sidoksia ja siten lujittaa liimapinnan kestävyyttä. Reaktion takana on tyrosiini-niminen aminohappo, joka valon vaikutuksesta muodostaa niin sanottuja dityrosiinisidoksia proteiinien välille.

Haavaliimalla haavat voidaan sulkea ilman ompeleita. Simpukan inspiroima uusi kirurginen liima sopii myös sisäelinten haavoihin.

Tyrosiinia on myös muun muassa sudenkorentojen siivissä, joista tutkijat etsivät ideoita liimaa kehittäessään.

Korealaistutkijoiden mukaan simpukkaliimaa voidaan ehkä käyttää tavallisten ihohaavojen lisäksi myös sisäelinten haavojen hoitoon.

Elimistön sisällä neulan ja langan tai synteettisten haavaliimojen käyttö voi olla ongelmallista.

Luonnosta ideoita