SYDÄNVIHANNES

Pinaatinlehden suonisto voi toimia viljellyn sydänlihaksen verisuonien muottina.

© ORCESTER POLYTECHNIC INSTITUTE

Pinaatissa kasvaa sydän

Vihannekset tekevät terää elimistölle – myös sydämelle. Tutkimuksissa pinaatinlehti on onnistuttu muuttamaan toimivaksi minisydämeksi.

sunnuntai 13. elokuuta 2017 teksti Babak Arvanaghi og Christian Juul

Pinaatti on oivallinen keinosydämen kasvualusta. Tähän tulokseen ovat päätyneet yhdysvaltalaisen Worcesterin teknillisen korkeakoulun tutkijat.

He ovat kasvattaneet sydänkudoksen soluja tavallisissa kaupan vihannestiskiltä ostetun pinaatin lehdissä.

Tutkijat ruiskuttivat ensin pinaatinlehtiin eräänlaista pesuainetta, joka huuhtoi kasvisolut pois. Jäljelle jäivät ontot lehtisuonet, joissa normaalisti virtaa vettä ja ravinteita kasvin eri osiin.

Pinaatin lehtisuonet korvasivat sydämen

Lehtisuonien rakenne on samanlainen kuin verisuonien. Niinpä lehtisuoniin pantiin kasvamaan ihmisen sydänlihaksen soluja. Tuloksena oli miniversio ihmisen sydämestä, jossa verisuonet toimivat normaalisti.

>> Kiinnostaako lääketieteellinen teknologia? Tilaa Tieteen Kuvalehti ja lue lisää.

Tavoitteena on kasvattaa keinotekoista sydänkudosta korvaamaan sydänkohtauksessa tai muuten vaurioitunutta sydänlihasta. Tähän asti toimivan keinotekoisen sydänkudoksen verisuoniston aikaansaaminen on ollut vaikeaa.