psoriaasi top

Psoriaasi: Uudella hoidolla on saatu hyviä tuloksia

Tutkijat ovat löytäneet uuden aseen psoriaasin oireita vastaan. Kun tietyn proteiinin tuotantoa hillitään, psoriaasille tyypilliset punaiset läiskät vähenevät.

perjantai 9. syyskuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

Uudenlainen rna-terapia saattaa olla avain psoriaasin taltuttamiseen. Maailmassa psoriaasista kärsii yli 200 miljoonaa ihmistä.

Amerikan kemian yhdistyksen (ACS) kokouksesa Philadelphiassa yhdysvaltalaisen Exicure-yrityksen tutkijat kertoivat, että rna-terapialla on saatu hyviä tuloksia ihmiskokeissa taistelussa psoriaasia vastaan.

Uusi hoitomuoto pystyy hillitsemään tietyn proteiinin liikatuotantoa. Tämä tuumorinekroositekijä alfa (TNF-?) on juuri se, joka aiheuttaa psoriaasia sairastavan iholle tunnusomaiset hilseilevät punaiset läiskät.

Lisää hyviä uutisia

Hoitoja psoriaasiin on ollut olemassa melko vähän aikaa, mutta aiemmin tänä vuonna myyntiin tuli uusi lääkeaine – iksekitsumabi. Kliinisissä kokeissa oireet pysyivät poissa 80 prosentilla koehenkilöistä niin kauan kuin he käyttivät lääkettä.

Nyt psoriaasista kärsiville on siis tarjolla enemmänkin hyviä uutisia rna-terapian muodossa.

Estää viestintää

Rna koostuu dna:n tavoin tietoa kantavista pitkistä molekyyliketjuista, joita on jokaisessa solussa. Siinä missä dna sisältää geenit, rna:lla on muita tärkeitä toimintoja.

Rna nimittäin antaa solujen proteiinitehtaille, ribosomeille käskyjä tuottaa aminohappoja, jotka ovat proteiinien rakennusaineita.

Uudessa hoidossa peukaloidaankin rna:ta, jotta se ei yllytä ribosomeja TNF-?-proteiinin liikatuotantoon.

Hoidon on määrä normalisoida proteiinin tuotanto. Seuraava askel on kehittää hoitomuodosta sellainen, että se voidaan toteuttaa esimerkiksi nauttimalla lääketabletteja.