Hi-virus

Tutkijat osaavat nyt poistaa hivin

Hiv ja aids voivat olla muutaman vuoden päästä historiaa. Saksalainen tutkijaryhmä on poistanut pelätyn viruksen hiiriltä, joille oli aiheutettu hiv-tartunta.

tiistai 1. maaliskuuta 2016 teksti Babak Arvanaghi

Päivittäin valtava määrä lääkkeitä, joilla on vakavia sivuvaikutuksia, ja sen päälle vielä elämä yhteiskunnassa, joka lyö potilaaseen häpeän leiman. Sellaista on elämä ollut suurelle osalle maailman 37 miljoonasta hiv-tartunnan saaneista.

Kärsimykset saattavat olla historiaa muutaman vuoden kuluttua, sillä saksalainen tutkijaryhmä on saavuttanut läpimurron hiv-tutkimuksessa.

Tutkijat ovat luoneet entsyymin, josta voidaan kehittää hoito hi-viruksen aiheuttamaa elimistön puolustusjärjestelmää tuhoavaa jatkuvaa tulehdusta vastaan.

Hoito poistaa hi-viruksen

Entsyymi toimii saksien tavoin ja leikkaa hi-viruksen pois tartunnan saaneen potilaan dna:sta.

Entsyymillä tehdyt kokeet ja niistä tehdyt päätelmät on julkaistu Nature Biotechnology -lehdessä. Koetta pidetään valtavana läpimurtona sekä hiv- että dna-tutkimuksessa.

”Geenisaksia”, joiden nimi on Brec1, on testattu menestyksekkäästi hiirillä.

Entsyymihoidon jälkeen aiemmin sairailla hiirillä ei havaittu lainkaan merkkejä hiv-tartunnasta.

Tutkijat uskovat, että hoito toimii myös ihmisillä ja että siitä ei koidu minkäänlaisia sivuvaikutuksia.

Hiv-hoito kehitettiin luontoa matkimalla

Entsyymi kehitettiin tekniikalla, joka muistuttaa proteiinien luonnollista kehitysprosessia, mutta tässä tutkijat voivat ohjailla kehityksen suuntaa.

Saksalaistutkijat toivovat aloittavansa ihmiskokeet mahdollisimman pian. Ensimmäiset testit tehtäneen Saksassa.

Brec1:n lisäksi kehitellään myös muita perintöainesta katkovia geenisaksia. Lue lisää siitä, miten CRISPR-tekniikan avulla alkioilta voidaan poistaa vakavan verisairauden aiheuttava perintöaines: