nb_u18 Old man

Voimme elää 150 vuotta

Brittitutkija uskoo, että voisimme elää paljon nykyistä pidempään. Pitkä elämä edellyttää kuitenkin terveellisiä elintapoja. Lisäksi on vielä hetki odotettava, että geeniterapialla opitaan estämään kehon rappeutuminen.

keskiviikko 29. huhtikuuta 2015 teksti Malene Breusch Hansen

Lääkkeet, liikunta – ja tulevaisuudessa myös geeniterapia. Tällainen on pitkän elämän resepti Biogerontology Research Foundation -ajatushautomon johtajan Alex Zhavoronkovin mukaan.

Zhavoronkov on tällä viikolla herättänyt huomiota lausunnoillaan, joissa hän sanoo, että jo nyt on mahdollista saavuttaa 150 vuoden ikä, jos vain käytämme hyväksi sitä, mitä tiedämme lääketieteestä ja terveydestä.

Alex Zhavoronkov haastaa näin YK:n tilastot, joiden mukaan vuonna 2015 syntyneen suomalaistytön keskimääräinen elinajanodote on 84 vuotta ja tuoreella suomalaisella poikavauvalla on elinvuosia edessään keskimäärin 78 vuotta.

Salaisuus piilee terveissä elintavoissa ja geeniterapiassa

Vaikka Alex Zhavoronkovin lausunto vaikuttaa olevan ristiriidassa hyväksytyn käsityksen kanssa, tutkijat ovat yhtä mieltä siitä, että pian voidaan alkaa korjata satoa vuosikymmenien biolääketieteellisestä tutkimuksesta, joka voi hävittää maailmasta tappavia tauteja ja pidentää elinikää merkittävästi.

Yksi tutkimusalueista, jotka voivat vaikuttaa elinajanodotteeseen, on geeniterapia, koska sillä voidaan ehkäistä elimistön rappeutuminen.

Geeniterapia pysäyttää biologisen kellon

Elimistön soluissa on sisäinen biologinen kello, joka perustuu kromosomien päissä oleviin jaksoihin, niin sanottuihin telomeereihin. Aina, kun solu jakaantuu, se lyhenee. Kun telomeeri lopulta katoaa, solu sairastuu tai kuolee.

Ihminen ei voi itse vaikuttaa telomeeriensa pituuteen, mutta eri puolilla maailmaa kehitetään menetelmiä, jolla voitaisiin pysäyttää solujen ikääntyminen.

Kaliforniassa on tehty läpimurto geeniterapiassa

Yhdysvalloissa Kaliforniassa Salk-instituutin geeniterapiatutkijat löysivät hiljattain telomeereja uudistavasta entsyymistä eräänlaisen virtakytkimen.

Tutkijoiden mukaan löydön ansiosta solut voidaan saada jakaantumaan loputtomiin ilman, että ne sairastuvat, jolloin keho pysyy ikuisesti nuorena: