autismi – Syöpälääke hillitsee autismin oireita

Syöpälääke hillitsee autismin oireita

Uudet tutkimustulokset antavat toivoa siitä, että autismiin saadaan pian hoitomuoto. Hiirikokeessa syöpälääkkeellä on saatu kaikenikäisten autististen hiirten sosiaaliset pelot lieventymään.

perjantai 26. helmikuuta 2016 teksti Karine Kirkebæk

Autismin syiden kanssa painiskelevat tutkijat ovat ikään kuin painaneet virtakytkintä ja onnistuneet käynnistämään yhden olennaisen geenin.

MIT-tutkijat Yhdysvalloissa ovat luoneet hiiriä, joilla on ollut syntyessään Shank3-geeni sammutettu. Tämä on aiheuttanut niille autismin. Sama geeni on sammunut myös yhdellä prosentilla autismipotilaista.

Käynnistämällä Shank3-geenin tutkijat onnistuivat lopettamaan autismin oireisiin liittyvän sosiaalisen vuorovaikutuksen karttamisen ja pakkotoiminnot. Erityisen innoissaan tutkijat ovat siitä, että hoito tuotti tuloksia sekä täysikasvuisilla että aivan nuorilla hiirillä. Tutkimustulokset on vastikään julkaistu Nature-tiedelehdessä.

Hiirillä autismi lieveni

Tutkimusryhmä, jota johti professori Guoping Feng, käynnisti Shank3-geenin antamalla hiirille tamoksifeeni-rintasyöpälääkettä.

Kokeessa mukana olleilla autistisilla hiirillä oli pelkotiloja, pakkotoimintoja ja sosiaalisia fobioita. Kun tutkijat käynnistivät niiden Shank3-geenin, hiiret alkoivat viestiä toisilleen ja pakkotoiminnot, kuten kasvojen koskettelu tassuilla tai korvien rapsuttelu, vähenivät.

Solutasolla tutkijat havaitsivat, että kun Shank3-geeni käynnistettiin, hermosolujen keskinäiseen viestintään liittyviä haarakkeiden määrä kasvoi.

Autismi on sitkeässä vanhoilla hiirillä

Jopa vanhojen hiiren sosiaaliset pelot lievenivät, mutta niillä oli edelleen pelkotiloja. Havainto viittaa siihen, että autismiin liittyviä pelkoja voidaan hoitaa etenkin nuorella iällä – hiirten kohdalla 20 päivää syntymän jälkeen.

Hiirten aivot eivät ole samanlaisia kuin ihmisen aivot, mutta monet autismiin liittyvät geenit ovat kummallakin samoja. Siksi tutkijat toivovat, että geenin käynnistämistä voidaan testata lähiaikoina myös ihmisillä.