Side stitch yawn man stadium

Pistos kyljessä voi olla varoitus

Mistä juostessa tuntuva kylkipistos johtuu ja voiko sitä ehkäistä jotenkin?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Vaikka kyljessä tuntuva kipu liikunnan aikana on yleinen ilmiö, sitä ei ole tutkittu kovin paljon eikä tyhjentävää selitystä sille ole keksitty. Se tiedetään, että useimmiten kylkeen alkaa pistää silloin, jos liikkuja aloittaa fyysisesti rasittavan suorituksen, kuten juoksun tai pyöräilyn, verryttelemättä kunnolla tai on syönyt 1–2 tuntia ennen sitä runsaan aterian. Vilkkaasti toimivat ruuansulatuselimet ja aktiivisesti supistuvat lihakset kuluttavat molemmat paljon happea. Tästä syystä jotkut tutkijat uskovat, että kipu johtuu uhkaavasta hapenpuutteesta ja elimistö pakottaa kivulla hidastamaan tahtia. Kylkipistosta voi ehkäistä lihasten lämmittelyllä ja syömällä vain kevyesti ennen liikuntasuoritusta. Jos pistos iskee, kannattaa pysähtyä ja levätä hetken. Näyttää myös siltä, että säännöllinen kuntoilu ehkäisisi kipukohtauksia.

Hyvä tarjous Tieteen Kuvalehdestä

3 nroa Tieteen Kuvalehteä 9,90. Napsauta tästä.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: