Swimmer

Uimari kamppailee vettä vastaan

Uimakisoissa kilpailijoiden erot lasketaan sekunnin murto-osissa. Harjoittelussa keskitytään liikesarjojen hiomiseen täydellisiksi vedenvastuksen voittamiseksi. Hydrodynaaminen uimapuku on eduksi.

tiistai 8. toukokuuta 2012 teksti Henrik Bendix

Uintisuoritusta voidaan parantaa kuvaamalla uimaria sekä veden pinnan alla että päällä ja etsimällä uintiliikkeistä yksityiskohtia, joita on mahdollista sujuvoittaa tai tehostaa. Eteenpäin vievää voimaa voidaan lisätä esimerkiksi muuttamalla uimarin kyynärpään tai ranteen kulmaa. Vedenvastusta taas voidaan pienentää kääntämällä päätä muutamia asteita enemmän tai vähemmän.

Swimmer with paddles

Jotkut valmentajat käyttävät harjoituksessa apuna valonsädettä, joka ”vetää” uimaria vedessä tietyllä vauhdilla. Sädettä seuraamalla uimari saa tuntuman siitä, kuinka nopeasti hänen pitää uida ja kuinka paljon suoritusta pitää parantaa, jos mielii mitalisijoille.

video analysis of swimmer

Käsiin ja hartioihin saadaan lisää voimaa käyttämällä käsissä muovisia käsimeloja. Niiden käyttö helpottaa myös tekniikkavirheiden havaitsemista. Käsien ja jalkojen käyttötekniikan hiomiseen voidaan keskittyä paremmin myös käyttämällä keskivartalon tukena erilaisia kellukkeita.

Uima-asulla tärkeä sija

Vedenvastusta voidaan pienentää uima-asulla. Yksi uusimmista ratkaisuista on tehdä yhteensopivat uimapuku, -lakki ja -lasit. Yhdistelmällä voidaan pienentää vedenvastusta jopa viisi prosenttia. Lakki ja lasit suunnitellaan uimarin pään 3-d-mallin pohjalta. Hiusten pituuskin otetaan huomioon.

Fakta

  • Yksilöllinen uima-asu 3-d-mallinnuksella

  • Tekniikka-analyysi videolta

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: